Insekternas dag i Skåne!

Häng på och kolla trollsländor med Magnus i Lund! Foto: Pav Johnsson.Söndagen den 17 augusti 2014
Känn dig riktigt välkommen på den fjärde upplagan av Insekternas Dag! Kom och upplev myllret och mångfalden på olika aktiviteter med småkrypstema i hela Skåne. Ta med fika och om du har, gärna egen håv. Tänk på att arrangemangen i många fall är väderberoende och kan vid väldigt dåligt väder behövas ställas in. Kontakta i så fall respektive ansvarig om du är osäker. Barn är särskilt välkomna! Se programmet här nedan eller ladda ner det som pdf-fil här.

ÄNGAR I BÅSTAD
Slåtter på Slottet. Darrgräset, slåtterblomman, kärrknipproten och de många orkidéerna är bara några av de växter som är beroende av det årliga slåtterarbetet på ängen. Ängsarbete är dessutom en bra familjeaktivitet på den här blöta ängen finns grodor och andra smådjur som barn tycket är roligt. Medtag matsäck. Föreningen håller med redskap. Samling: kl 9.00, Förslövs kyrka, P-platsen vid Margretetorpsvägen. Ansvarig: Gunilla Abrahamsson.

SMÅKRYP I LOMMA-BJÄRRED
Med håvar och burkar samlar vi så mycket småkryp vi kan. Därefter är det dags att artbestämma dem. Då det säkert finns över 2000 arter av insekter i kommunen har vi en del namn att välja på. Utflykten lämpar sig bra även för barn. Samling: 10.00 vid Lomma kyrka. Ansvarig: Henrik, 070-89 89 179.

TROLLSLÄNDOR VID ÅN I LUND
Trollsländeexkursion längs Höje å nedanför Källbybadet. Vi är ute i cirka två timmar med Magnus Billqvist (0709-64 14 43) som guide. Denna utflykt är mycket väderberoende och ställs in vid regnigt väder. Samling: vid bron över ån mellan Källby och Flackarp kl. 12.00.

TROLLSLÄNDOR I SVEDALA
Trollsländeexkursion i Svedala med omnejd. Medtag fika. Ansvariga Anette Barr, 0763-37 33 63 och Annica Nettrup, 0733-41 41 47. Samling: Sporthallens parkering kl.10.00. Inställes vid regn.

FJÄRILAR PÅ FALSTERBONÄSET
Insekternas dag på Skanörs Ljung. Vi letar fjärilar och andra insekter. Ulf Westerberg guidar bland småkrypen. Ta gärna med egen håv. Denna utflykt är mycket väderberoende och ställs in vid regnigt väder. Samling vid LV4:s skjutfältsgrind invid Ljungens camping. Kontakt: Sophie Ehnbom 070-5685810.