Händer i vecka 22

🌳 Händer i vecka 22 i Naturskyddsföreningen i Skåne 🌳
Du är välkommen att delta i aktiviteter oavsett medlemskap eller ej. För ytterligare information besök aktivitetskalendern eller de olika lokalföreningarnas hemsidor där det finns ännu fler aktiviteter.
15 juni
Fågelguidning i Vegeholmsskogen
En kvällsvandring då vi lyssnar på kvällsfågelsången och med lite tur för höra nattskärra. Samling vid Pizzerian Kulltorp kl. 20.30. Kontaktperson Jan-Erik Bengtsson 070 37 13 40.SNF Ängelholm
19 juni
Röjning i Kaninlandet
I utkanten av Torna Hällestad ligger Kaninlandet, där Lunds Naturskyddsförening ordnar en röjning för att skydda den biologiska mångfalden. Buss 159 mot Skrylleskogen avgår kl 10:00 från Lund C. Vi åker till Torna Hällestad Gamlegårdsvägen och samlas vid gamla järnvägsstationen omkring kl 11. Bussen går åter mot Lund ca kl 14:55 och 16:55. SNF Lund.
19 juni
De vilda blommornas dag
– Vitabäckskällan, Eriksdal. I år besöker vi Vitabäckskärret. Detta rikkärr med sin unika flora sköts sedan drygt 20 år av Naturskyddsföreningen i Färs. Ta gärna med fika, kläder efter väder och en flora! Gummistövlar på fötterna! 10:00. Kontaktpersoner Karin och Rune 0706-360917. SNF Sjöbo.
– Floravandring vid Turbinkanalen. Tycker du som vi att naturen kan vara lite svår att hitta i Malmö och när en väl hittat lite natur så kan det vara svårt att veta vad det en har hittat?Häng med Sverker på floravandring och bekanta dig med floran vid Turbinkanalen i Malmö. Samling kl. 10.00 utanför Kockum Fritids entré. Ledare: Sverker Wadén. Medtag gärna färgflorabok. SNF Malmö.
– Längs kusten. Vi vill få flera intresserade av vår flora. Inga förkunskaper behövs. Här blir det en vandring från Baskemölla upp till Prästens badkar i Vik. Vi hoppas på sol och milda vindar. Glöm nu inte att ta med dina vänner! Samling: Parkeringen vid Baskemölla badplats 10.00. Medtag: Fika, lupp och flora om du vill. Ha bekväma skor. Kontaktperson: Margareta Wirén 070-5356199. Ring för samåkning! SNF Österlen
– Fältvandring med Jörgen Andersson, mycket kunnig botaniker, som leder vår blomstervandring vid Vasalt. Ta med fika! 10:00 Glimminge Plantering, P-plats. Kontaktperson Gunilla Abrahamsson 0738-52 09 00. SNF Båstad.
Händer-i-vecka22_FB