Händer vecka 36-37

🌳 Händer i vecka 36-37 i Naturskyddsföreningen i Skåne 🌳

Här är några aktiviteter från våra kretsar. För ytterligare information besök aktivitetskalendern eller de olika lokalföreningarnas hemsidor där det finns ännu fler aktiviteter.

Observera att du inte behöver vara medlem för att vara med!

Lördag 10/9
Nils-Olof Svensson, geolog på Högskolan Kristianstad, guidar bland jättegrytor och stenblock vid Kjugekull. Samling vid P-platsen Kjugekull kl 10.00. Kontaktperson Agnetha Björklund 070-695 6649.

Söndag 11/9
Föreningens Handla Miljövänligtgrupp informerar om ekologisk mat och miljövänliga produkter i badrumsskåpet. Vi finns tillsammans med Studiefrämjandet på Vångabygdens skördefest nedanför slalombacken i Villands Vånga. Kontaktperson Karin Bergendal 073-800 36 67.

Måndag 12/9
Vid startmötet berättar föreningen om höstens program, och höstens arbete planeras för arbetsgrupperna. Det finns uppgifter för alla som vill bidra till att göra något för miljön och klimatet i Lunds kommun. Kontaktperson Tomas Björnsson 046-138158.

Framtidsveckan ordnas av ideella föreningar och studieförbund tillsammans med kommunens Agenda 21. De flesta aktiviteterna äger rum på Regionmuseet. Första dagen måndag 12/9 äger dock rum på Högskolan Kristianstad. Hela programmet finns att hämta från kretsens hemsida! Kontaktperson Christer Neideman 044-212959.

Tisdag 13/9
Samling Ystads Stadsbiblioteks parkering kl. 20:15 eller kl. 20:30 vid brandstationen i Högestad. Kontaktperson Bengt Celander 0709-299 588.

Torsdag 15/9
Tid:15.00-17.00 Plats: Regionmuseet, hörsalen Arrangör: Studiefrämjandet, Naturskyddsföreningen. Kontaktperson Christer Neideman 044-212959.

Lördag 17/9
Gabrielle Rosqvist från Länsstyrelsen i Skåne, en av tre länsstyrelser som är med i projektet, visar några områden på Revingefältet och berättar om de planerade åtgärderna. Samling vid bibliotekets parkering i Dalby klockan 10:10 (buss 160 ansluter från Lund C 09:43-10:05) för samåkning i bilar ut på fältet. Bilkostnaden 20 kr/mil delas av alla i bilen. Vi beräknar att vara tillbaka till bussen som går mot Dalby och Lund klockan 14:16. Medtag matsäck. Arr. Lunds Naturskyddsförening. Kontaktperson Leif Runeson 046-13 91 31.

Tid:14.00. Plats: Tivoliparken, Hälsoträdgården, Kristianstad. Kontaktperson Christer Neideman 044-212959.

Vad växer mellan gatstenarna? Botanikern Ulf Ryde visar och berättar om stadens förbisedda växter. Samling vid Studiefrämjandet, Fabriksgatan 2, kl 14. Arr. Lunds Naturskyddsförening. Arrangemanget ingår i Kulturnatten i Lund. Kontaktperson Margit Anderberg 0706-970699.
hander-i-vecka3637