Händer i vecka 39

🌳 Händer i vecka 38 i Naturskyddsföreningen i Skåne 🌳
Här är ett axplock av aktiviteter från våra kretsar. För ytterligare information besök Aktivitetskalendern eller de olika lokalföreningarnas hemsidor där det finns ännu fler aktiviteter. Observera att du inte behöver vara medlem för att vara med!

1-9/10

Miljövänliga Veckan 2016 – tema Fräsch på riktigt
Under Miljövänliga Veckan hjälps vi åt att sprida information och skapa debatt. Tillsammans ska vi få folk att förstå att det är fräscht på riktigt, för både hälsan och miljön, att välja miljömärkt tvål, duschkräm, schampo & balsam, hudkräm, rakprodukter med mera. Målet är att få fler att välja produkter som är schyssta för hälsan och miljön.

Lördag 1/10

Landskapsvandring över Dalby hage, Skrylle och Måryd
Vandring med Lunds Naturskyddsförening och biologen Joakim Regnell och landskapsvetaren Nils Wallin från Dalby Söderskog via Dalby Norreskog till Skrylle, och över Måryd till Södra Sandby. Guiderna berättar om landskapets historia och natur och levandegör de historiska kartorna. Vandringen är ca 8 km, ta med bra skor och matsäck! Buss 159 går från Lund C kl 10 till Dalby Söderskog. Återfärd från Södra Sandby med buss 166 kl 15.43. Kontakt Per Blomberg 0702-36 78 49.

Söndag 2/10

Fågelsträck vid Sandhammaren
Skånes sydostligaste hörn är en mycket bra plats att studera flyttande fåglar på under hösten, främst sjöfåglar. I månadsskiftet september-oktober brukar sträcket vara som bäst. Har vi tur med rätt vindar kan det bli en dag att minnas. Änder, gäss, måsfåglar, lommar och doppingar drar förbi i tusental vid den här tiden. Även stora mängder tättingar, som finkar, flyttar nu. Samarrangemang med Ystads naturskyddsförening. Ta gärna med kikare och fika. Samling vid Ica Kvantum i Sjöbo för samåkning. Kontakt Gert 0739-884527.

Flyttfågelsträcket vid Sandhammaren
Kurt Ivarsson hjälper oss med identifiering och berättar om flyttningens mysterier. Kurt Ivarsson hjälper oss med identifiering och berättar om flyttningens mysterier. Samarrangemang med Naturskyddsföreningen i Färs. Från Ystads Stadsbiblioteks parkering kl. 09:00. Vid Sandhammaren kl. 09:30. Kontakt Kurt Ivarsson 0708-952 318.

Svampexkursion
Tony Svensson från föreningen Puggehatten leder vår färd för att leta och bestämma svamp. Samling vid naturum Vattenrikets parkering kl 10.00. Kontakt Christer Neideman 044-2312959 eller 076-77 66 106.

hander-i-vecka39