Glumslövs backar & Hilleshögs dalar

Är du på jakt efter en utflykt i Landskronatrakten där du kan promenera och samtidigt njuta av utsikten? Naturreservatet Hilleshögs dalar ligger i utkanten av Landskrona precis intill Glumslövs backar. Här bjuds du in till höga branter där du kan blicka ut över Landskronas kustremsa och njuta av den slående utsikten över havet och ön Ven. Naturområdet är perfekt för en promenad, välj mellan att vandra en kortare slinga eller följ Skåneleden för en lite längre vandring.

Beskrivning av naturvärden/sevärt
För att komma till naturreservatet parkerar du vid Borstahusens camping och går ner till Lill-Olas badstrand. Här möts du av en lång, ganska nybyggd, brygga med räcke i glas längst ut för att inte missa någon utsikt. Här är det långgrunt och även längst ut på bryggan når vattnet bara till midjan. Vattnet är dock helt klart, det finns ingen tång och om du vill kan du följa dykslingan längst med kusten där du får lära dig mer om djurlivet i Öresund.

När du följer strandpromenaden kommer du med störst sannolikhet att möta en och annan glad hund som kastar sig ut i havet vid hundbadet. Kort därpå kommer du fram till kohagen. Du kan välja att gå på den breda vägen eller en smal slinga bredvid där kommunen lagt ut sågspån, förmodligen för att det ska bli behagligare att gå. Du följer vägen uppför en lite brantare backe och går snart över en vacker bro. Nu kommer du att se skylten ”Naturreservatet Hilleshögs dalar”.

Väl framme i Hilleshögs dalarnas naturreservat kommer du att gå på en naturslinga längst med kustremsan. Det känns som att gå i en lövskog men du har hela tiden vyer över havet och branterna ner. Om du avviker från leden kan du hitta små platser där du kan slå dig ner i lugn och ro och njuta av utsikten. Ett tips är att ta med sig picknickfilt och matsäck. Skogen tar inom kort slut och framför dig brer sig själva dalarna ut. Här är det som att gå i en berg- och dalbana, upp och ner. Dalarna är ett geologiskt unikt område med rasbranter som bara finns här och på Ven. Om du inte fortsätter mot Glumslövs backar följer du leden runt och tillbaka till Borstahusen.

Naturområdet bjuder på en riktigt vacker promenad där du kan välja mellan följande slingor:
• Sandbergen-slingan, 3,2 km
• Sundviken-slingan, 1,8 km
• Skåneleden SL 5, Öresundsleden, 9 km

Besökstips
Förutom en vacker vandring finns det vid start en härlig badplats som heter Lill-Olas och lite längre bort i Borstahusen ligger en vacker fiskehamn där du har matutbud och olika former av boendemöjligheter. Lena Lerviks klassiska skulptur ”Borstahusgumman” blickar ut över havet och i Pumphuset finns konsthall, restaurang och ett litet museum. Du kan även se vattentornet i Landskrona och citadellet och närliggande koloniområde är värt ett besök.

Glumslövs backar går att nå från en parkering uppe vid vägen här, eller längs kusten söderifrån.

Vägbeskrivning
Koordinater till parkeringen vid Lill-Olas badplats: 55.905726, 12.806506.
Du kan även ta tåg till Landskrona Station och stadsbuss linje 4 till Borstahusen.

Tänk på/notera
Området är ett naturreservat.

Text och bild
Skåneleden