Namninsamling: Stoppa PFAS!

PFAS

Foto: Naturskyddsföreningen

Visste du att vissa PFAS är cancerframkallande, hormonstörande och kan orsaka leverskador? Andra har i djurförsök visat sig påverka reproduktionsförmågan och immunsystemet. PFAS är 4700 ämnen som människan skapat och som i princip aldrig bryts ner i naturen. Ändå får de finnas i vanliga produkter som stekpannor, smink, kläder och möbler.

PFAS i vår miljö och vårt vatten
Idag finns PFAS nästan överallt. Stora delar av vårt grund- och dricksvatten är förorenat med PFAS. Flera vattentäkter i Sverige har fått stänga på grund av förhöjda halter av bland annat PFOS och PFOA – två av de värsta PFAS-ämnen vi idag känner till. Båda är bland annat reproduktionsstörande och misstänkt cancerframkallande. Ämnena kom ut i vattnet via brandskum. Genom dricksvatten, mat och skönhetsprodukter kan PFAS-ämnen tas upp av människor och lagras i levern, njurarna och blodet.

De studier som finns är mycket oroande. Därför anser vi på Naturskyddsföreningen att försiktighetsprincipen bör tillämpas och att alla högfluorerade ämnen bör förbjudas i konsumentprodukter.

Sverige måste förbjuda PFAS – skriv på namninsamlingen!

Detta inlägg har kategorierna fas och etiketterna . Bokmärk länken.