Hösttips i Skåne för dig som vill upptäcka naturen

Tranor. Foto: Mats Hellmark

Allt fler vill ge sig ut i naturen – men vad ska man göra där? I Naturskyddsföreningens nya årsbok finns 100 tips på aktiviteter för stora och små som vill upptäcka naturen. Här listar vi de åtta bästa hösttipsen på natursköna platser runt om i Skåne.

– Det är en jättefin bok som jag är övertygad om kommer att inspirera många till nya upptäckter i naturen. Ta med den ut, och njut! Vill du ha sällskap – häng med på någon av våra många utomhusaktiviteter, säger Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningens ordförande.

För många är naturen som allra vackrast under hösten. Dyk ner bland ”skogens koraller”, lavar och mossor, eller plocka höstens delikatesser genom att lära dig känna igen var matsvampen trivs bäst. Hör kronhjorten bröla, se laxlekens mäktiga skådespel eller sälen i sin verkliga miljö.

– Skåne har ett rikt växt- och djurliv och en enastående kust. Oavsett om du är ute efter lugnet eller ett äventyr har Skåne något för alla, säger Linda Birkedal, ordförande Naturskyddsföreningen Skåne.

8 bästa tips för dig som vill upptäcka naturen i Skåne:

1. Se höstens färgprakt
Ta dig till Skäralid, Söderåsens nationalparkens hjärta och upptäck en av våra favoritplatser i hela Skåne. Gå vidare mot Kopparhatten och njut av den dramatiska terrängen i höstens färgprakt. Plats: Skäralid, Söderåsens nationalpark.

2. Följ fåglarnas flytt
Fågelskådning på hösten är speciell. Den som har tur kan få se sällsynta fåglar från Asien eller östra Europa som flugit fel och hamnat i Sverige under flytten söderut. Vid Helge å, vid den stora lagunen Korran, hittar du den öppna sandstranden som är vikt åt fåglarna. Ta dig till de två fågeltornen. Ta dig till Helge å, Äspets naturreservat i Åhus. och upptäck lagunens rika fågelliv.

3. Plocka svamp och bär
Hösten är svamparnas årstid och för många en favoritsysselsättning. Sök dig till äldre skog, helst blandskog med både barr- och lövträd. Plocka och ät inte okända svampar och håll dig borta från flugsvamparna. PLATS: Ta dig till Dagtorpssjön i Höör och njut av omgivningarna som präglats av gamla vulkaner, medan du fyller svampkorgen.

4. Kika på lavar med lupp
Ta en tripp till ”skogens koraller” i form av lavar på stock och sten. Det enda som behövs är tålamod och ett förstoringsglas för att se de fascinerande organismerna. PLATS: Ta dig till det lavrika naturreservatet Ubbalt i Hässleholm och upptäck den högt ovanliga arten lunglaven.

5. Lär dig skogens mossor
Vill du bekanta dig med de sex vanligaste mossorna är en lupp bra att ha. Många arter kräver detaljstudier av millimetersmå blad. PLATS: Ta dig till Skånes sagolika skog Dalby Söderskog, öster om Lund, och ta del av en mäktig skogskänsla medan ni upptäcker mossorna.

6. Upplev kronhjortens bröl
De stora kronhjortarna kan bli 2,5 meter långa och när de tar i för att imponera på hindarna kan det höras flera kilometer bort. Oftast samlas hindarna kring de starkaste hanarna, som motar bort andra, konkurrerande hjortar. Att uppleva kronhjortens bröl eller när de försvarar mindre men uppdelade områden är en naturupplevelse som är svår att tröttna på. PLATS: Ta dig till Fyledalen i Tomelilla eller Christinehofs slott för att se kronhjortar i all sin prakt.

7. Leta efter strandfynd
Efter en kraftig storm är det alltid extra spännande att ge sig ut till kusten för att se allt spännande som kan spolas in på stranden. Hela Skåne har små  smultronställen för den som vill leta efter olika havs- och strandskatter. Musslor och snäckor hör till de vanligaste fynden. Har du tur kan du hitta hajägg, havstulpaner eller bläckfiskskelett. PLATS: Ta dig till Haväng i Simrishamns kommun eller till Hagestads naturreservat i Ystad.

8. Åk på sälsafari
Utöver sin storslagna vackra kust erbjuder Skåne, på flera platser, en upplevelse utöver det vanliga. Chansen att få se, uppleva och uppskatta knubbsälen i dess naturliga miljö. Ett minne för livet för stora och små. Har ni tur, så kanske några vågar sig fram för att säga hej. PLATS: Ta dig till Hallands Väderö och upplev kanske Sveriges största sälkoloni.

Erik Hansson. Foto: Stefan Tell.

Mer om boken
Ut i naturen är årets bok från Naturskyddsföreningen. Den är skriven av författaren Erik Hansson och uppdelad efter säsong – från vår till vinter. Boken innehåller 100 tips på aktiviteter och upplevelser för såväl den enskilda som hela familjen. Alltifrån att spana efter höstens fågelsträck, leta spår i snön och uppleva norrsken till aktiviteter för familjens allra minsta, som äventyrlig björnsafari eller kunskapsberikande artbingo.

Ut i naturen ges ut den 22 september 2020 av Naturskyddsföreningen i samarbete med bokförlaget Ester Bonnier. Hitta fler tips i bokens kapitel ”hösten”