Subventionera bussar eller flygplatser?

Diana är trainee hos Naturskyddsföreningen och har påbörjat ett projekt om hur skånska kommuner väljer att subventionera flygplatser som går med förlust i relation till hur de stöttar nedläggningshotade busslinjer. Den 17 februari berättar Diana om sitt projekt och vill gärna ta del av tankar och erfarenheter från kretsaktiva.

DATUM: Den 17 februari kl 18.30
ANMÄL DIG TILL: Linda Birkedal / linda.birkedal@naturskyddsforeningen.se för att få länk till mötet, som hålls på Zoom.

Subventionera bussar eller flygplatser?
Regioner och kommuner har en oerhört viktig roll i klimatarbetet och 2018 tog Länsstyrelsen och kommunerna i Skåne fram initiativet ”100 % fossilbränsle Skåne 2020”. I ljuset av detta blev många förvånade i somras när sju kommuner i Skåne meddelade att de skulle rädda den konkurssatta flygplatsen i Ängelholm, vilket i praktiken fungerar som en subventionering av fossil transport i regionen. Hur subventioner formuleras och riktas är avgörande för möjligheten till klimatomställning: om fossila resurser subventioneras kan samhällets fossilberoende förstärkas, om resurser däremot riktas mot fossilfria resurser kan klimatomställningen påskyndas. Vi tänker därför undersöka subventioneringen av flygplatsen och sätta i perspektiv med hur regionen prioriterar fossilfri kollektivtrafik.

Tanken är att ta fram underlag i form av en kort rapport, som sedan kan komma att utgöra material för en framtida kampanj/debattartikel, antingen mot subventioneringen av flygplatser, men möjligen även kring hur regionen prioriterar kollektivtrafik (lite beroende på vad som blir resultaten av undersökningen).

I det här arbetet vore det otroligt värdefullt att få arbeta med en referensgrupp med personer som bor i antingen en kommun som valt att finansiera flygplatser (t.ex. Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Perstorp och Ängelholms) eller aktivt sagt nej till att finansiera flygplatsen (t.ex. Landskrona). Det kan inte nog understrykas att tanken med referensgruppen inte är att den ska bestå av experter på transport eller klimat, etc. utan vi är helt enkelt ute efter en grupp personer som vill bolla och dela med sig av tankar, antingen på kollektivtrafiken i regionen, eller kring uppköpandet av flygplatsen. Särskilt värdefullt vore med personer med lokalkännedom! Vi hoppas på att det är några av er som skulle kunna tänka er att vara med i den här referensgruppen! Hör då av dig till trainee Diana: dianalagerqvisteriksson@gmail.com eller Linda: linda.birkedal@naturskyddsforeningen.se