Rösta på din favorittrollslända!

Klarblå mosaikslända som patrullerar över Stavröds mosse.

Nu kan du rösta på din favorit som ditt landskaps trollslända! Här presenterar Trollsländeföreningen nomineringarna för de olika arterna som landskapstrollsländor. Du kan rösta en gång per landskap.

Även om det går förhållandevis bra för trollsländorna i Sverige så vill vi uppmärksamma dem och miljöerna de lever i mer. Väldigt få arter är nationellt rödlistade men vi har ett moraliskt ansvar för ett knippe arter som är relativt vanliga här men hotade i stora delar av övriga EU. Pågående klimatförändringar har gjort att vi fått en del nya arter söderifrån, samtidigt som nordliga arter drar sig allt längre norrut. En del arter är välkända och enkla att se och känna igen, med stor utbredning. Andra är mer sällsynta för att de exempelvis är knutna till specifika miljöer eller så finns de endast regionalt. Ett sätt att uppmärksamma trollsländorna och deras miljöer är att utse en landskapstrollslända för varje landskap!

Så här röstar du
Klicka på respektive landskap nedan för att se mer om de tre arter som är nominerade för varje landskap och för att rösta på din(a) favorit(er)! Siffran i parentes motsvarar antalet arter trollsländor som rapporterats från landskapet t o m 2020.

Vill du läsa mer om arterna i Sverige så finns de alla presenterade här.
Omröstningen arrangeras av Trollsländeföreningen. >> Mer information om omröstningen hittar du här