Digitalt föredrag: Ny rödlista över Europas trollsländor

Sjötrollsländan Orthetrum nitidinerve

En ny rödlista över Europas trollsländor: utmaningar, preliminära resultat, vikten av att rapportera och klimatförändringarnas inverkan. För närvarande pågår arbetet med att uppdatera den europeiska rödlistan för flera artgrupper. En av dessa utgörs av trollsländorna. Magnus Billqvist, en av de fem i den internationella expertgruppen som fått uppdraget att bedöma statusen för Europas trollsländor, berättar om arbetet med att uppdatera rödlistan.

Vi får en introduktion till vad rödlistan är, en genomgång av de olika kategorierna och kriterierna, får höra om utmaningar och hur bedömningen av arterna går till. Vi tittar på olika sätt att beräkna trender med några artexempel samt hur processen framöver ser ut inklusive en del preliminära resultat. Avslutningsvis avslöjas det vilka några av de största förlorarna är och vilken bäring det har på de nordiska arterna.

Datum: 29 sep kl 18-20

Se föredraget i efterhand på Youtube här

Länk till föredraget
Föreläsningen hålls digitalt via Zoom. Anmälan krävs inte. Länk till föredraget: https://kau-se.zoom.us/j/63358851972
Föredraget börjar kl 18.15 men redan kl 18 kan du ansluta. Gör så i god tid. Räkna med att föreläsningen tar minst en timme. Alla är välkomna, du behöver alltså inte vara medlem i någon förening för att deltaga.

Magnus Billqvist / magnus.billqvist@naturskyddsforeningen.se / 0733-204 777

Länk till eventet på facebook

Föreläsningen är ett samarrangemang mellan Naturskyddsföreningen i Skåne, Studiefrämjandet Skåne-Blekinge och Trollsländeföreningen.