Tips: Fem föreläsningar i november

Svan

Här är fem gratis föreläsningar i november som du inte får missa! Föreläsningarna anordnas av lokala Naturskyddsföreningar runt om i Skåne och är kostnadsfria. Du behöver inte vara medlem, men får gärna bli!

16 NOV / KAN TEKNIKEN RÄDDA HAVET?
Kan ny teknik rädda klimatet, eller är förhoppningen om nya tekniska landvinningar bara ett sätt att undvika att ta itu med den omställning som behövs? Professorn i teknikhistoria Nina Wormbs från KTH resonerar om människans förhållande till tekniken, och vilken roll humaniora och samhällsvetenskaper kan spela i klimatkrisen.
Datum: 16 nov kl 18-20
Plats: Lunds stadsbibliotek
Arrangör: Lunds Naturskyddsförening. Läs mer

19 NOV / FÖREDRAG OM HAVET: ÖSTERSJÖN FRÅN SÖTT TILL SALT
Biologen, fotografen och filmaren Johan Hammar visar bilder och berättar om Östersjön, från Bottenvikens skärgård till Öresund. Ett innanhav som brottas med stora problem men där vi börjar se vissa tecken på förbättring och där det bildas nya arter i en rasande takt. Vårt svenska Galapagos! Läs mer
Datum: 19 nov kl 14-15
Plats: Naturum Vattenriket, Kristianstad
Kontakt: Christer Neideman, 0767-76 61 06
Arrangör: Naturskyddsföreningen i Kristianstad-Bromölla och naturum Vattenriket

22 NOV / FRÅN AVFALL TILL RESURS
Möt Olivia Wejfalk, miljöingenjör i Trelleborgs kommun och Carina Eklund, verksamhetsutvecklare på Sysav som berättar om kommunens kretsloppsplan. Planen ger fokus och prioriteringar för vad vi behöver ta sikte på för att uppnå en hållbar hantering av våra gemensamma resurser till 2030. Naturskyddsföreningen bjuder på fika.
Datum: 22 nov kl 19-20.30
Plats: Frans Malmrosgatan 55, Trelleborg (AKKA – aktivitetshus).
Arrangör: Naturskyddsförening i Trelleborg. Läs mer

23 NOV / BÄTTRE TEXTILIER
Textilindustrin orsakar som bekant stora miljöproblem, både vid odlingen av framför allt bomull och vid tillverkningen av tygerna. Vi bör förstås köpa mindre kläder, men vad finns att göra därutöver? Kan produktionen ändras, kan fibrer från t.ex. bambu, nässlor eller spindeltråd ersätta bomull? Vad mer finns i framtidskikaren? Om detta talar Nils-Krister Persson från Textilhögskolan och Smart Textiles i Borås.
Datum: 23 nov kl 18-20
Plats: Lunds stadsbibliotek
Arrangör: Lunds Naturskyddsförening. Läs mer

29 NOV / STADEN SOM EN DEL AV EKOSYSTEMET
Hur bygger vi städer som är hållbara ur ett biologiskt perspektiv och vilken betydelse har stadsnaturen för vår egen hälsa? Hur bygger vi städer som är hållbara ur ett biologiskt perspektiv och vilken betydelse har stadsnaturen för vår egen hälsa? Med en ständig utbyggnad av städer och utarmning av ekosystem som följd blir den lokala naturen allt viktigare. Johan Kjellberg Jensen, som doktorerar i stadsekologi och miljövetenskap vid Lunds universitet, kommer under föredraget berätta om den senaste forskningen på urbana ekosystem och utmaningarna som stadsplaneringen står inför.
Datum: 29 nov kl 18-19
Plats: Landskrona Stadsbibliotek
Arrangör: Naturskyddsförening i Landskrona. Läs mer
OBS! Föranmälan: biblioteketvuxen.program@landskrona.se

Tips på föreläsning i december:

7 DEC / TRÄDGÅRDSDJURENS HEMLIGA LIV: HUR BJUDER DU IN FLER OCH VAD GÖR DE FÖR NYTTA?
Trädgårdsdjur är alla de som kryper, surrar, flyger och kvittrar i din trädgård. Bin och andra insekter som pollinerar fruktträden så de bär frukt. Nyckelpigor, blomflugor, getingar, fåglar, grodor, fladdermöss och igelkottar håller skadedjuren i schack. Maskar och gråsuggor omvandlar visset skräp till näringsrik jord och förser dina blommor med näring. När vi anlägger och pysslar i våra trädgårdar har vi oftast våra egna önskningar i åtanke. Men även trädgårdsdjur har önskemål: de vill kunna söka skydd, ta hand om sina ungar och hitta föda.

I det här föredraget av Marie Dacke, professor i sinnesbiologi vid Lunds Universitet, får du inspiration, kunskap och idéer för att göra din trädgård till en oas för så många arter som möjligt. Med rätt planering kan du och trädgårdsdjuren trivas och frodas i trädgården tillsammans och öka den biologiska mångfalden. Det är bra för både dig och naturen.

Studiefrämjandet Skåne-Blekinge och Perstorps Naturskyddsförening bjuder denna kväll in allmänheten till Perstorps bibliotek, Hörsalen, för att lyssna på en föreläsning om trädgårdsdjurens hemliga liv.

Datum: 7 dec kl 17.30-18.30
Plats: Perstorps Bibliotek
Arrangör: Naturskyddsföreningen i Perstorp i samarbete med Studiefrämjandet. Läs mer