Lingasjön

Gungflymosaikslända fångad i flykten.

Lingasjön besöker den som vill uppleva tystnad och någon slags vildhet med avstånd från det mesta. Trots närheten till E4:an är det rofyllt med vildmarkskaraktär.

Naturvärden
Lingasjön är en ganska liten sjö omgiven av barrskog och blöta myrmarker. Det är både svårt och enkelt att ta sig runt sjön. Svårt för den utan stövlar och mod, lätt för den med rätt skodon och som vet hur gungfly ska tas. För den oinvigde är gungfly ett gissel och något som ska undvikas. För den bitne finns det nästan inget mer givande än att ge sig ut på upptäcktsfärd i myrmarker. Färgerna, särskilt på hösten, kan vara magnifika.

Svart ängstrollslända som fastnat i sileshår.

Sångsvan och knipa finns i sjön och olika barrskogsfåglar hörs gnissla och locka tillsammans med det lokala tranparet. Passa på att fästa blicken i marknivå och studera hur insekter fastnar i sileshårens klibbiga droppar. Vanliga offer här utgörs av trollsländor, vilka är ett av skälen till att besöka Lingasjön.

Under ett av föreningen arrangerat sommarlägret i nordvästra Skåne i juli 2013 sprang vi på ett knippe riktigt fina, flera troligtvis tidigare okända lokaler för trollsländor. Vid Lingasjön hittade vi ett 20-tal arter och med de förutsättningar som där råder bör det gå att hitta närmare tio arter till under vår- och sensommar. Bland de mer intressanta arterna noterades mindre glanstrollslända, gulfläckad glanstrollslända och gungflymosaikslända. Vi tror dock som sagt att det finns mycket mer att hämta här, så vi hoppas fler besöker lokalen framöver och bidrar till vår ökade kunskap om både Lingasjön och nordvästra Skånes trollsländefauna generellt.

När man ändå är i krokarna rekommenderas även ett besök i en damm inne i Eket. Parkera vid Rya kyrka och gå ca 100 meter rakt söderut, längs en grusväg. Dammen var en stor överraskning, inte minst för att där fanns pudrad kärrtrollslända, en i Skåne sällsynt art. Minst 16 arter sågs i denna tätortsdamm.

Besökstips
Enklast angör man sjön från väster, där det finns en stig ned till en brygga och en båt.

Vägbeskrivning
Lingasjön
hittar du i skogen en bit öster om Eket, inte särskilt långt från E4:an. Det går att köra på skogsvägar nästan hela vägen fram till sjön och parkeringsmöjlighet finns för några få bilar. Kollektivt är det sämre, men det finns busshållplats i Eket, ca 2,5 km bort om man går på vägarna dit (det kan möjligen gå att gena över golfbanan osv).

Tänk på/notera
Det är spännande med gungfly men var försiktig så du inte går ner dig!

Passa på att också besöka den näraliggande kulturklenoden Ingeborrarp.

Text & bild Magnus Billqvist