Västanå kvarn

Vackert flyter Holje å fram i omväxlande marker och i både stilla, öppna partier såväl som i mer skogliga med forsande strömmar. Vid Västanå kvarn kan du njuta av åns vackra omgivningar till fots såväl som till kanots.

Västanå kvarn är en av landets allra äldsta industriella anläggningar som fortfarande är i drift. Åtminstone sedan 1380 finns det uppgifter på en kvarn här. Inte lika gammal men ändå imponerande är stenbron över ån alldeles söder om kvarnen. Bron är nästan 50 meter lång och då ingen trafik sedan 1950-talet är tillåten kan man i lugn och ro spana från bron över ån.

Naturvärden
Fåglar som kungfiskare, forsärla och på vintern även strömstare kan ses längs ån. Den ganska sällsynta, magnifika och udda ormbunksväxten safsa, tidigare kallad kungsbräken, växer i flera bestånd mellan bron och kvarnen. Flera arter trollsländor knutna till rinnande vatten kan ses här. Njut av arter som de skimrande jungfrusländorna, den jättestora kungstrollsländan eller flodflicksländan som ser ut att ha fjädrar till ben.

Den märkliga stenflodtrollsländan är vanlig vid Västanå kvarn.

Besökstips
Kring Näsum finns det flera leder, både på landvägen som längs ån. Vandra på Näsumaleden, som passerar kvarnen, eller paddla på ån längs Holjeåleden. Det finns gott om besöksmål nära, som flera naturreservat, Blistorp och olika andra mål som du kan hitta mer om via Humleslingan.

Vägbeskrivning
Västanå kvarn ligger i Näsum, här. Det går fint att parkera i området och det finns isättningsplats för kanot. Busshållsplatser finns inte långt bort.

Tänk på
Respektera tomtgränser längs ån.

Källor/läs mer
Humleslingan