Hörjel 200 år!

En jubileumsskrift ges ut med anledning av att det 2014 är 200 år sedan gården i samband med enskiftet flyttades österut till nuvarande plats, från Hörjels by.

I skriften beskrivs kortfattat Hörjelgårdens stora kultur- och naturhistoriska värden, samt den verksamhet som bedrivs på gården. Vi skriver om hur vi dels försöker bevara och helst utöka den  biologiska  mångfalden,  och dels  bibehålla ett kulturlandskap med unika inslag av stubbskottsäng, översilningsäng, skånska gären, ogödslad naturbetesmark och tresäde, som det såg ut på Linnés tid.

Dessutom vill vi lyfta fram den utomhuspedagogiska verksamheten, som i flera årtionden bedrivits vid gården. Denna utgör ett föredöme till gagn för ungdomars bildning, ja faktiskt en spjutspets i landet!

Mer information om bokens innehåll och även utdrag ur den kommer inom kort att läggas ut på vår hemsida. Redan nu kan den dock köpas!

Vi vill undvika att fakturera boken då det innebär ett merjobb för oss. Därför kan du sätta in pengar direkt på Stiftelsen Hörjelgårdens konto (SEB 56241027662) och då ange namn och adress, så kommer den hem till dig utan att vi behöver fakturera.

Priset är 100 kr. 40 kr tillkommer per bok om du vill ha den hemskickad. Den finns att köpa på både Hörjelgården och hos Naturskyddsföreningen i Skåne, där du kan betala kontant. Tänk på att vi inte tar kort.

1 thoughts on “Hörjel 200 år!