Skånsk Naturfotofestival är tillbaka

Pressmeddelande 2014‐01‐20

Skånsk Naturfotofestival är åter tillbaka i Hässleholm Kulturhus

Naturfotofestivalen_sveriges natur_12014Efter ett års uppehåll är Skånsk Naturfotofestival tillbaka i Hässleholm Kulturhus, lagom till att Hässleholm stad fyller 100 år. Vi är en del av stadens jubileumsfirande. Lördagen den 15 mars arrangeras Skånsk Naturfotofestival för sjunde gången. Från morgon till kväll fylls Kulturhuset i centrala Hässleholm av högklassiga bild‐ och filmvisningar med flera av Sveriges mest namnkunniga naturfotografer på plats. Med under dagen är också ledande kamerafabrikanter, researrangörer och fotofackpress som demonstrerar sina produkter och svarar på besökarnas frågor. Nytt för i år är en satsning på film med både visningar och workshops i Kulturhusets biosalong. Skånsk Naturfotofestival har de senaste åren vuxit ordentligt och har de senaste upplagorna haft fler än tusen besökare.

Bland bildvisarna märks bland andra nestorn inom svensk naturfotografi, Jan Grahn, som var med och bildade Naturfotograferna/N och fortfarande är synnerligen aktiv. 2011 utsågs han till årets naturfotograf av Naturvårdsverket. Förutom en bildvisning har han även en utställning i Stora utställningshallen. Vidare kommer filmaren och fotografen Peter Gerdehag visa sitt stillbildsprogram ” Mitt liv med Hästmannen och Kokvinnorna”. Övriga bildvisare är Patrik Larsson, Felix Heintzenberg, som skapat 2014 års Pandabok, och Mats Andersson.

En sjätte programpunkt är ett spännande samarbete mellan Hässleholms Kammarorkester och fotograferna i PhotoNatura: ett bildspel betitlat ”Jorden runt på en halvtimme” ackompanjerat på scen av den 25 musiker starka orkestern.

Biosalongens program är ännu inte helt spikat men kommer att bestå av workshops och filmvisningar av välkända naturfilmare. Denna del av festivalen sker i samarbete med Scandinavian Photo. Det exakta programmet uppdateras kontinuerligt på festivalens hemsida.

Arrangörer av Skånsk Naturfotofestival är Studiefrämjandet i Skåne och Blekinge, PhotoNatura, Naturskyddsföreningen Skåne, Hässleholms Fotoklubb och Göingebygdens Biologiska Förening samt Scandinavian Photo.

Fullt program, alla utställare och övrig information – bl a pressbilder ‐ finns här.

Thomas Johnsson
Festivalgeneral