Hittaut Skåne

Kyrkviken i Tjörnarp är plats för en checkpoint. Foto: Magnus Billqvist.

Nu kan du ge dig ut i skånsk natur och leta checkpoints: 500 stycken eller fler kommer att finnas utplacerade för dig att leta upp och utforska. Syftena är flera, bland annat att locka ut fler i naturen, informera om t ex lokalhistoria och naturvärden, sprida ut friluftslivet så inte alla besöker samma platser (som under pandemisommaren 2020) och friskvård. De olika platserna lyfter naturvärden, kulturhistoria, geologi, industriminnen, kriminalhistoria med mera: det perfekta sommarnöjet!

Hittaut är ett friskvårdsprojekt med karta och modern teknik i fokus som finns på många platser runt om i Sverige. Det är ett enkelt och roligt sätt att få motion samtidigt som deltagare upptäcker nya och intressanta platser i naturen. Kartan finns digitalt via en app i smarttelefonen eller som en pdf att skriva ut från internet.

Hittaut är gratis och alla kan delta utifrån sina egna förutsättningar. Deltagare kan hittaut tillsammans med andra eller på egen hand. De kan också välja om de vill gå, cykla, springa, åka skateboard, sparkcykel eller ta sig fram på annat sätt.

Flera organisationer samverkar i Hittaut Skåne. Naturskyddsföreningen deltar med checkpoints på tre platser detta första år: kring Fulltofta har Storkprojektet storkrelaterade checkpoints, i norra Skåne visar Naturskyddsföreningen Göinge fin natur och vid Tjörnarp samverkar Naturskyddsföreningen i Skåne med lokala orienteringsklubben och Sockengillet med tolv checkpoints. Förhoppningsvis vill fler av våra lokalföreningar vara med och visa sina smultronställen 2022.

Checkpointsen sitter uppe till 7 november, sen tas de bort. Nya kommer förhoppningsvis upp nästa år, och kanske senare att vi gör ett extrasläpp redan under sommaren med några till.

Läs mer om Hittaut Skåne Registrera dig, ladda ned appen och ge dig ut och leta!

Exempel på checkpoints.