Lokala baljväxter

Idag står jordbruket inför många utmaningar. Baljväxter kan bidra till att lösa flera av dem! Genom att odla och äta mer bönor, linser och ärtor kan vi bland annat minska klimatpåverkan, gynna den biologiska mångfalden och hushålla med resurserna.

Vi människor behöver protein i maten för att må bra. Baljväxter innehåller mycket protein. Genom att äta bönor direkt istället för att göra kraftfoder till höns, kor och grisar kan vi få den näring vi behöver med ungefär en tiondel av de resurser som behövs för att producera kött. Baljväxter sparar mark, diesel till traktorer, eventuella bekämpningsmedel mm. När jordens befolkning växer behöver en stor del av proteinet komma från växter, om maten ska räcka åt alla. Därför är det bra att äta minst varannan vegetariskt.

Som inspiration har Naturskyddsföreningen i Skåne tillsammans med Hushållningssällskapet tagit fram tio recept på bland annat majssoppa, chokladkaka och bröd där baljväxter som går att odla lokalt ingår.

RECEPT

Bakad potatis med grön linsröra, blåmögelost och rostad lök
Bakad potatis är en perfekt rätt att tillaga i ugnen när du inte vill stå så mycket i köket. Röran går fort att förbereda och tillbehören går att variera i oändlighet beroende på vad du har i kylskåpet. Tänk bara att ha med alla smaker så som salt, surt, beskt och sött men även konsistenserna bidrar här till en smakupplevelse dvs mjukt, krämigt, krispigt. Tips är att den rostade löken kan bytas ut mot annat ex rostade solrosfrön eller friterade morotskal. >>Se recept

Mörk chokladkaka med gråärt och havssalt
Bakverk med baljväxter börjar bli allt vanligare. Fördelarna är att du kan byta ut smör och grädde i glasyren mot vegetabiliska alternativ och servera till gluten- och laktosintoleranta. Tiden i ugnen är avgörande och det gäller att prova sig fram några gånger då ugnar är olika. Chokladkakan ska vara lite krämig när du tar ut den, då blir den lagom kladdig när den har svalnat. Gör gott för både hälsa, smak och klimat. Servera gärna med hallonsorbet eller vaniljglass. >>Se recept


Quesadillas med hummus på gråärt, persilja, spenat och lagrad prästost

Den här grillmackan blir suverän med en vällagrad prästost som får smälta ner i ett tunnbröd, där en smakrik hummus sätter pricken över i:et. Det är ett snabblagat tilltugg till festen eller fredagsmyset. Enkelt att göra på grillen eller i stekpannan. >>Se recept


Rostade gråärtor

Perfekt snacks till festen eller som topping på sallader eller soppor. De är så goda att det enda tipset är att göra dubbel sats direkt. Perfekt som tilltugg
till festen eller som komplement till mellanmål. Prova även att ha dem som topping då krispigheten och kryddorna kan väcka vilken sallad som helst till nya höjder. >>Se recept


Rustik gryta på linser och gråärt

Gråärt hör till våra svenska gamla kultursorter och har betytt mycket för svensk livsmedelsproduktion. Det är få som odlar den idag men det vill vi ändra på. Fråga efter gråärt i din butik, den är värd att leta lite extra efter då den är fylld med smak och nyttigheter och dessutom håller ihop fint under kokningen. Du kan variera grytan med andra bönor och linser som åkerböna, Gotlandslins, Rättviksärt mm. >>Se recept


Rostad majssoppa med lupinböna och chili

Färsk majs är en höjdare. Denna soppa är smakrik då rostningen av majs sätter igång den naturliga karamelliseringen  av majsen och ju hårdare du rostar majsen desto mer smak. En fruktig chili piggar upp soppan och behövs för att balansera smakerna. Sötlupinen ger mättnadskänsla och konsistens till soppan och även om koriander är en vågdelare så rekommenderas en ordentlig bunt. >>Se recept


Smoothie på gråärt & jordgubb

Med denna smoothie i magen som mellanmål är det få andra alternativ som är laddade med så mycket nyttigheter. Skyr kan vara lite svårt att hitta. Den har en
oslagbar krämighet och låg fetthalt, men det går lika bra med yoghurt. >>Se recept


Sallad på gulbetor, grön delikatesslins, fänkål och dill

Detta är en matig och färgrik sallad, full med smaker och är underbar till nystekt sill eller varför inte som ett tillbehör till en buffé. Glöm inte att salladen gärna får stå och dra lite så smakar gulbetorna ännu mer. >>Se recept


Squashpasta med linsköttbullar och tomatsås

En solid middag som för tankarna till frikadeller i tomatsås. Linsbullarna är utmärkta som grundsmet om man vill servera klimatsmart mat. Om du vill göra dem helt utan kött, ta i lite mer linfrömjöl istället för ägg. De går att variera i oändlighet med spiskummin, vitlök, chili, kryddpeppar, citron, rosmarin mm. Du kan även trä dem på grillpinnar och grilla dem eller servera med en sallad på kokt emmervete, rotsaker och senapsvinägrett. Välj gärna nötfärs från en lokal köttproducent. >>Se recept


Ölandsbröd med gråärt

Laborera gärna lite med andra ingredienser som potatis, olika kryddor eller som i detta recept gråärt. Man kan behöva justera vätskan om man tillsätter
andra råvaror då det är en lös deg som kräver lite vana att arbeta med. Men slutresultatet är värt det. >>Se recept