Naturkollo på Österlen

Fem dagars äventyr i naturen för unga i åldern 9-14 år! I sommar arrangerar Naturskyddsföreningen i Ystad ett gratis fem dagars sommarläger på Naturskolan Österlen i Kivik.

Är ditt barn intresserad av att uppleva och upptäcka vad som finns i naturen och få koll på fåglar, fladdermöss, grodor, trollsländor, fjärilar och blommor? I sommar arrangerar Naturskyddsföreningen i Ystad utmaningar och tävlingar under ett fem dagars sommarläger på Naturskolan Österlen i Kivik.

PROGRAM
Dagar och kvällar kommer att vara programlagda, men en kombination av upptäcktsfärder i naturen, lek, lära känna, mat och slappa. Naturupptäckterna kommer att inriktas på: fågelskådning, fångst och fotografering av vatteninsekter och plankton, grod- och kräldjur, fladdermöss och trollsländor. Man kommer även att lära sig mer om blommor. Teknisk utrustning kommer att tillhandahållas som deltagarna får låna och lära sig mer om, tex kameror, kikare, fladdermusdetektor, mörkerkikare, starka mikrofoner, mikroskop, luppar, uv-ljus osv

BOENDE
Naturskyddsföreningen Ystad kommer att samarbeta med Naturskolan Österlen, belägen bara ett stenkast från Stenshuvuds nationalpark. I huset finns ett modernt och fullt utrustat kök, toaletter och duschar, gott om utrymmen där barnen kan lägga sina medhavda sov-madrasser. Det finns även möjlighet att sova i tält. Måltider sker organiserat (personal) och gemensamt: frukost, lunch och middag. Föräldrar kan komma på besök, men det finns inte utrymme att sova över.

VEM ANSVARAR
Det är Naturskyddsföreningen Ystad som ansvarar för ”Fem dagars äventyr i naturen”. Det är föreningens ordförande, Sindre Magnusson, som håller samman satsningen och det är föreningen som är formellt ansvarigt för arrangemanget. Sindre har lång erfarenhet av att arrangera utflykter, läger och evenemang som riktar sig till barn och unga. Det kommer att finnas fyra ledare – med naturpedagogisk erfarenhet av att jobba med barn och unga. Ledarna är Therese Johansson, Peder Winding, Fia Pellas och Andrea Göök. Därtill finns ytterligare support vad gäller matlagning och transporter. Komplettering med presentation av ledare inom kort.

DATUM
7-12 augusti.

ANMÄLAN
Anmäl intresse till: zindres@live.se Sista anmälningsdag är 30 juni! Det finns totalt 24 platser. Vi kommer att prioriterade boende i Ystads kommun och i sydöstra Skåne.

Satsningen har stöd från Sparbanken syd, Region Skånes miljövårdsfond och Naturskyddsföreningen/riksföreningen.

Läs mer på Naturskyddsföreningen i Ystads facebook