Silverfalken 2024: Naturskyddsföreningen hyllar naturskyddare!

Naturskyddsföreningens pris Silverfalken delas ut till medlemmar med djupt engagemang för naturen och stark drivkraft i arbetet med att värna miljön. I år går utmärkelsen till fyra personer. Genom Silverfalken vill Naturskyddsföreningens riksstyrelse uppmärksamma ideella krafter inom föreningen som varit verksamma under mycket lång tid eller gjort något speciellt för föreningen. Under Naturskyddsföreningens rikskonferens 2024 fick fyra naturskyddare ta emot Silverfalken – läs mer om dem här:

Sophie Tranborg, inspiratör för barn och deras familjer
Sophie Tranborg är en fantastisk inspiratör för Natursnokarna och hela Naturskyddsföreningen. Sophie är en drivande kraft bakom ett mångårigt arbete med Natursnokarna i Trelleborg. Kretsens natursnoksverksamhet, med bland annat grodor, fåglar och friluftsmatlagning på programmet, har lockat många barn och deras vuxna att upptäcka naturen tillsammans under det senaste decenniet, och den 5 maj 2024 är det 10-årsjubileum i Smyge kärr. Sophie driver inte bara en natursnoksgrupp i den egna kretsen. Som snoklok har hon därutöver inspirerat flera andra kretsar att starta egna familjeverksamheter. Genom Sophies engagemang har över tusen barn och deras vuxna fått möjlighet att upptäcka naturen tillsammans.

Barbro Nordenhäll, mångfacetterad eldsjäl
Barbro Nordenhäll har ett omfattande, mångfacetterat och välkomnande engagemang i Naturskyddsföreningen.

Lena Nilsson, vägvisare i ledarskap
Lena Nilsson har ett långt och framgångsrikt arbete med ledarskap och föreningsutveckling i Naturskyddsföreningen.

Per Jiborn, verkar i naturens tjänst
Per Jiborn har med engagemang, kunskap, nytänkande och ledarskap stärkt Naturskyddsföreningen och byggt förutsättningar för förändring.

Läs mer om pristagarna här

Det här är Silverfalken
Utmärkelsen Silverfalken, i form av en silvernål, delas ut till ideella krafter inom föreningen som varit verksamma under mycket lång tid eller gjort något speciellt för föreningen. Silverfalken kan också delas ut för att uppmärksamma en kreativ innovation.