Hitta en klädbytardag nära dig!

Besök en klädbytardag under årets Green Action Week! Det är både roligt och bra för miljön!

Den ökande textilproduktionen ställer till med stora miljöproblem, såväl vad gäller klimatutsläpp som spridning av miljögifter, mikro­plaster och dumpning av avfall. Det hänger ihop med dagens allt snabbare mode och det enorma resursslöseri som den linjära affärsmodellen drar med sig. Klädföretagens överproduktion och köphets driver oss till att konsumera mera. Köpet ger ofta en kortvarig glädje, men statistiken visar att det inte dröjer länge innan vi tröttnat och söker något nytt igen. Varje år slänger svenska folket 32 000 ton kläder som antingen bränns eller bildar avfallshögar i andra länder.

Samtidigt produceras miljontals nya plagg varje år. Klädproduktionen orsakar stora utsläpp av växthusgaser, slöseri med vatten i länder med vattenbrist, natur som förgiftas med kemikalier från färgning och blekning och har slavliknande arbetsförhållanden.

Under Green Action Week utlyser vi en nationell klädbytardag lördagen den 5 oktober och peppar för hållbar klädkonsumtion.

Hitta en klädbytardag nära dig:

Lund / Lördag 5 oktober
Plats: Stadsbiblioteket Sankt Petri Kyrkogata 6
Tid: 10.00–15.30
Inlämningen av kläder äger rum mellan kl 10 och 12, och man får en biljett för varje inlämnat plagg. Mellan kl 13 och 15.30 kan man välja ut lika många plagg som dem man lämnat in. Då kommer det i bibliotekets atriumsal också att finnas en ”lappa-och-laga-hörna” dit besökare kan komma med något plagg som man behöver hjälp med att laga.
Läs mer: Klädbytardag – Lund

Malmö / Lördag 5 oktober
Plats: Östergatan 12, Caroli
Tid: 10.00-12.00
Gratis för medlemmar i Swapshop och Naturskyddsföreningen.
Övriga: Entré: 29 kr vilket inkluderar 30 dagars medlemsskap i Swapshop.
Kontakt: Theresa Jürgensen theresa.jurgensen1@gmail.com
Arrangör: Naturskyddsföreningen i Malmö och Swapshop. Mer info: https://fb.me/e/a5nZ2n8Ct

Ängelholm / Lördag 28 september
Plats: Stadsbiblioteket
Tid för klädbyte: 12.00 – 13.00
Tid för inlämning: 11.00-11.30
Övrig info eller kringaktivitet:  ”Ändringssömmerska” finns på plats och information om textilt återbruk.
Kontaktperson: Anna-Stina Arnrup, anna-stina@arnrup.com, 0730-41 95 79
Arrangörer: Naturskyddsföreningen i Ängelholm i samarbete med ABF
Mer info:  Naturskyddsföreningen i Ängelholm (naturskyddsforeningen.se)

TIPS! Kristianstad / Lappa & laga / 5 oktober
Datum: 5 oktober 13.30-16.00
Plats: Studiefrämjandet, Kristianstad
Välkommen till en eftermiddag där du kan få inspiration i hur du lagar eller piffar till gamla trasiga kläder eller kanske syr en liten julklapp av något begagnat tyg! Kristianstad skrädderi finns på plats för fiffiga sy-tips. Vi har 6 symaskiner att låna ut underkursen, du är också välkommen att ta med dig din egen symaskin. Ta gärna med tråd i den färg du önskar laga ditt plagg med. Kaffe,te och kex finns som fika. Läs mer

Ny rapport: Monstret i garderoben
Fast fashion är en affärsmodell som aldrig kan bli hållbar. Det visar Naturskyddsföreningens nya rapport Monstret i garderoben. Läs rapporten!