Tips: Östersjön – från sött till salt

Foto: Johan Hammar

Foton i storformat med tema Östersjön visas under sommaren i Åhus. Det är biologen och fotografen Johan Hammar som tillsammans med Kristianstads vattenrike arrangerar utomhusutställningen. Utställningen finns på plats vid Aosehusparken i Åhus fram till den 14 augusti.

Under flera år har biologen och fotografen Johan Hammar rest längs den svenska Östersjökusten för att skildra vårt innanhav men också vattnet som rinner till Östersjön. Bilderna skildrar vattnets resa från snösmältningen på fjället till Östersjöns mynning i Öresund, från sött till salt. Flygbilder varvas med undervattensbilder, porträtt av arter och landskapsbilder.

Det jag ville göra i det här projektet var att ge en bred och mångfacetterad bild av Östersjön. Jag ville inte bara berätta problemen utan också om vad det är som gör Östersjön unikt samt skapa förståelse för att Östersjön också speglar vad som händer på land säger Johan Hammar.

Det område vars vatten rinner till Östersjön är fyra gånger så stort som själva Östersjön. Sötvattnet hänger ihop med havet och hur vi behandlar våra älvar, åar, bäckar, våtmarker, skogar och åkermarker spelar stor roll för hur Östersjön mår.

Utställningen som består av 15 foton i stort format (2,5 x 2 meter) med tillhörande text är ett samarbete mellan Biosfärområde Kristianstads Vattenrike och Johan Hammar.

Biosfärområde Kristianstads Vattenrike arbetar sedan flera år både med att återskapa våtmarker och restaurera vattendrag, åtgärder som syftar till att förbättra både sötvatten och hav. Samtidigt arbetar man med att öka allmänhetens kunskap och engagemang.

– Med den här utställningen hoppas vi sprida kunskap, väcka nyfikenhet och få fler att värna om Östersjön. Havet är en angelägenhet för alla och det är fantastiskt roligt att kunna visa den här utomhusutställningen nu under sommaren för både turister och kommuninvånare, säger Karin Magntorn föreståndare på naturum Vattenriket.

Östersjön kallas ofta för ett av världens mest förorenade hav och problemen med övergödning, syrefria bottnar, överfiske och miljögifter är stora.

– Det är lätt att bli uppgiven och känna att det inte spelar någon roll vad vi gör för insatser. Men trots alla utmaningar som Östersjön står inför ser vi också förbättringar. Och det är tack vare kloka beslut som togs för kanske 50 år sedan konstaterar Johan. Genom att ta kloka och långsiktiga beslut idag mår Östersjön förhoppningsvis ännu bättre i framtiden säger Johan.