World Oceans Day / Havets dag 2024. Samlad aktion för vårt hav och klimat!

Den 8 juni är det World Oceans Day, en dag instiftad av FN för att fira, skydda och bevara vårt hav. Denna dag arrangeras havsaktiviteter för alla åldrar! Havsnätverket Skåne-Blekinge anordnar även en picknick, se nedan:

World Oceans Day / Havets dag 8 juni 2024 / Marint kunskapscenter
Kom och fira Havets dag vid Södra Varvsbassängen och Färjeterminalen i Malmö, den 8 juni mellan kl 11 och 15. Det kommer finnas många aktiviteter där Malmöbor i alla åldrar får uppleva och interagera med livet i havet. Tillsammans inviger vi Södra Varvsbassängen som håller på och förvandlas till en undervattenspark med bland annat ålgräs och blåstång. Vi kommer att bygga ett stenrev som blir hem för dina framtida grannar, till exempel tångsnällan, abborren, strandkrabban, sillen och ålen. Därefter rör vi oss till Nyhamnen för att utforska framtidens havsnära park vid Färjeterminalen.

Se program här!

Arrangörer: Marint Kunskapscenter, Mötesplats Social Innovation och Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3) vid Malmö universitet, i samarbete med Malmö stad och ArkDes.

Picknick / Havsnätverket Skåne-Blekinge / 8 juni
Havsnätverket Skåne-Blekinge tänkte passa på att besöka detta arrangemang tillsammans & ha en gemensam picknick vid Södra Varvsbassängen, Ångfärjekajen 8 kl 11. Medtag: Egen fika, ta gärna med lite extra så kan man dela med varandra. Kläder efter väder och glöm inte något att sitta på.

Meddela gärna om du kommer till: havsnatverketsyd@gmail.com / Mobil (om det skulle vara något under dagen) Linnea: 0708-945138.