Marianne Steneroth Sillén

MSS_banner

”Första storksläppet största händelsen”
Marianne Steneroth Sillén valdes in i länsförbundets styrelse 1999 och har sedan dess varit länsförbundets kassör (eller skattmästare som hon själv föredrar att kalla uppdraget).

Under de senaste två mandatperioderna har Marianne även varit ordförande. ”En nödlösning”, sa Marianne själv när hon avtackades vid länsstämman. Men, vilken ”nödlösning”! Parallellt med en tjänst som studierektor vid Institutionen för handelsrätt på Ekonomihögskolan, Lunds Universitet har Marianne lett föreningen genom fyra synnerligen tuffa år. När hon nu lämnat över rodret till Rikard Lehmann är det en styrelse med fyra nya namn och dessutom tre adjungerade, yngre förmågor.

På sina håll har adjungeringarna väckt kritik. Hur ser du på det?
– Förstår inte alls kritiken! Vi har länge sökt efter yngre entusiastiska människor och det är inte första gången vi adjungerar yngre kunniga förmågor till styrelsen. Själv har jag i hela mitt vuxna liv – som scoutledare och universitetslärare – arbetat med yngre människor och vet vilken kreativitet de kan utveckla. Därmed inte sagt att vi, som hunnit vara med ett tag, inte skulle behövas. Men under de stora ekarna växer ingenting och när stormen kommer och fäller eken finns inget som kan ta vid! Naturskyddsföreningen skulle må bra av lite förnyelse här och där!

Du avtackas i juni efter närmare 40 år på Universitet. Du skriver på en bok i miljöjuridik. Och nu går du ner i tid på Naturskyddsföreningen och är ”bara” skattmästare. Vad ska du göra med all tid som blir över?
– Vara ännu mer ute i naturen! Kanske ägna lite mer tid åt mig själv. Om det nu blir någon tid över. . . Förstår egentligen inte hur jag har hunnit med att arbeta.

321824_110206252430962_1899650968_oHur känns det att lämna ordföranderollen?
– Bara bra! Som sagt: det var en nödlösning.

Vad betyder Naturskyddsföreningen för dig?
– Naturskyddsföreningen är en livsstil!

Den största utmaningen under mandatperioden?
– Svårt att säga. Huvudmannaskapet för Klimatnätverket, Storkprojektet och Hörjel har krävt mycket arbete. Att som ledamot i Riksvalberedningen föreslå en efterträdare till Mikael Karlsson var inte heller så enkelt. Uppdraget i valberedningen råkade delvis sammanfalla med uppdraget som länsordförande.

Största ögonblicket under dina år i styrelsen?
– Det har kanske inte inträffat än! Men ska jag nämna något blir det nog mitt första Storksläpp.

Berätta något som ingen vet om Marianne Steneroth Sillén!
– Jag är bra på att lägga ut en strömmingssköte – och ta hand om fångsten!

Publicerat den 4 juni kl 2015.