Ekofika under Miljövänliga Veckan

vb15_39_ekofika260 I år vill vi inspirera fler att ekofika genom att byta till ekologiskt kaffe och bröd. Därför kommer medlemmar och lokalföreningar ordna ekofika i mataffärer, på bibliotek och på arbetsplatser under hösten, med start under Miljövänliga Veckan.

Svenskarna är ett av världens mest kaffedrickande folk. Vi dricker 1000 koppar per person och år. Men bara 7 av 100 koppar kaffe som dricks i Sverige är ekologiska. För att odla kaffebönorna som det oekologiska kaffet görs av sprutas ofta stora mängder kemiska bekämpningsmedel på odlingarna. Runt plantagen kan natur, djur och människor skadas av gifterna.

– Genom att välja ekologiskt gör du stor skillnad både här hemma och i andra länder. Många konsumenter vill göra rätt, men det är lätt att känna sig vilsen bland alla olika märkningar på kaffepaketen. Vill du vara säker på att kaffet odlats utan bekämpningsmedel som påverkar naturen och odlarna negativt ska du välja ekologiskt kaffe som är märkt med KRAV eller EU-lövet, säger Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningens ordförande.

Vid sidan av kaffet står bröd i fokus under kampanjveckan. På hälften av åkerarealen i Sverige odlas spannmål. Denna produktion använder mer kemiska bekämpningsmedel än alla andra grödor tillsammans.

– Det är dags för bagerierna att göra som resten av livsmedelsbranschen, nämligen satsa på ekologiskt. Det har länge ekat tomt bland ekoalternativen i brödhyllan, men bara under den senaste tiden har det börjat komma fler ekologiska brödsorter. Det är en mycket positiv utveckling som kan hjälpa lantbrukarna att våga ställa om till ekologisk produktion, säger Johanna Sandahl.

Intresset för ekofika är varit stort. Bara senaste veckan har Naturskyddsföreningen fått in cirka 250 beställningar av ekofika-material från personer som ska ordna egna ekofikan på arbetsplatsen, föreningen osv.

Miljövänliga Veckan är en del av den globala ”Green Action Week – Organic Food and Farming for all” där Naturskyddsföreningen samlar ett 40-tal organisationer runt om i världen för att gemensamt driva fram mer ekologisk konsumtion och odling.

För information om vad som händer i din ort 26/9–4/10, kontakta:
Jessica Andréason, projektledare Miljövänliga Veckan: 0739-44 99 10, jessica.andreason@naturskyddsforeningen.se.

vb15_39_ekofika260