Gratis naturkollo för barn på Österlen

Naturkollo Österlen med Naturskyddsföreningen Skåne
Denna information riktar sig till vårdnadshavare för barn mellan 10–14 år.

Under sommarlovet 2020 arrangerar Naturskyddsföreningen Skåne ett sex dagars naturkollo med övernattning i Kivik för barn mellan 10–14 år. Tillsammans kommer vi lära oss massor om djur och natur! Vi kommer upptäcka och uppleva naturen genom vandringar, undersökningar, äventyr och övningar. Vi kommer även ha gott om tid att lära känna varandra genom lekar, mys och häng. Kollot riktar sig främst till barn som inte har så stor naturvana för att ge dem ökad möjlighet till det.

Låter detta roligt? Ansök då innan den 15 april till detta sex dagars naturkollo med övernattning.

När? Ursprungligen tänkt 23–28 juni 2020 med övernattning, men med anledning av Corona framflyttat till augusti

Var?
Naturskolan Österlen, Karakåsvägen 45, Kivik, Skåne

För vilka?
Barn som bor i Skåne i ålder 10–14 år (födda år 2006–2010) med inte så stor erfarenhet av naturen.

Kostnad?
Evenemanget kostar ingenting, allting ingår. Om du däremot anmäler dig och inte deltar kommer vi ta ut en avgift på 500 kr.

Måltider?
Kostar ingenting och sker organiserat av personal. Gemensam frukost, lunch och middag, samt mellanmål.

Arrangör?
Naturskyddsföreningen Skåne med stöd av Svenska Postkodstiftelsen.
Vi är glada att få arrangera naturkollo Österlen med stöd från Svenska Postkodstiftelsen. Ett naturkollo arrangerades lokalt 2018 med liknande upplägg och på samma plats vilket blev succé med många roliga minnen och mycket ny kunskap!

Vi bor på Naturskolan Österlen
Naturskolan Österlen ligger precis intill Kiviks musteri och är ett stenkast från havet och Stenshuvuds nationalpark. Huset är byggt 2015 och används för naturundervisning för barn i Simrishamns kommunala skolor. Huset är modernt och fullt utrustat med modernt kök och fem badrum samt tre duschar. Det finns plats för umgänge, matplatser och platser att lägga ut era medhavda madrasser. Det finns en stor inhägnad tomt som ramas in av musteriet, Östersjön och nationalparken. På tomten finns gott om plats för tält om man hellre sover utomhus.

Kontakt med barnen
Vårdnadshavare får se sig omkring när de lämnar barnet, det finns även möjlighet att hälsa på en kväll under kollot om man vill. Vi kommer samla in barnens mobiltelefoner under dagen men vi kommer ha 2 h mobiltid varje kväll. Ledarna kan alltid nås dygnet runt.

Ledare
Therese Parodi Johansson är anställd av Naturskyddsföreningen Skåne som projektledare för Naturkollo Österlen 2020. Therese arbetar som naturpedagog på Naturskolan Österlen och var en av ledarna för Naturkollo 2018 och kommer även vara ledare under detta kollo. Därtill har vi fem ledare med naturpedagogisk erfarenhet av att jobba med barn och unga. Vi kommer ha extra hjälp med matlagning och transporter.

Program
Aktiviteter kommer att ske i Naturskolan Österlens närmiljö men vi kommer även göra utflykter i nationalparken och någon utflykt med buss. Aktiviteterna är inriktade på att upptäcka och uppleva naturen, men vi tycker att det är lika viktigt att främja trivsel och gemenskap. Lekar, lära känna-övningar, vila och fritid står även på schemat.

Ett utförligt program kommer längre fram men övergripande ser dagarna ut som följer: Gemensam frukost, förmiddagsaktiviteter i naturen med paus för mellanmål, gemensam lunch, eftermiddagsaktiviteter i naturen, gemensam middag. På kvällen har vi egentid/mobiltid/gemensamma fritidsaktiviteter.

Ta med
Förutom kläder och personliga tillhörigheter behövs en madrass samt sängkläder. Eventuellt tält om man hellre sover utomhus.

Ansökan
Ansök senast 15 april. Besked om du har fått en plats kommer via mejl den 10 maj.
Ansöker gör du genom att fylla i (elektroniskt eller skannad/fotograferad) denna enkät och skickar den till therese.johansson@naturskyddsforeningen.se.

Deltagarantalet är begränsat, vi kan inte garantera er en plats. Vi strävar efter att ha en jämn könsfördelning.

Mer information om Naturkollo Österlen 2020 kommer efter att urvalsprocessen skett.

Vid frågor

Mejla Therese på therese.johansson@naturskyddsforeningen.se

Naturskolan Österlen

Naturskolan Österlen ligger precis vid havet och äppelodlingarna och gränsar till Stenshuvuds nationalpark.

Huset byggdes 2015 och är ljust och fint. Här finns en stor lektionssal med bord och stolar, en myshörna med soffa, fåtöljer och en kamin.

Intill naturskolan i nationalparken finns en grillplats. Här finns många olika naturtyper såsom lövskog, betesmarker, ängar, dammar, ljunghed, sandhed, alekärr och mosse. Vi har även möjlighet att studera musteriets äppelodlingar.

Aktiviteterna på kollot är inriktade på att upptäcka och uppleva naturen.