Järavallen/Hofterups mosse

72-jaravallenNorr om Barsebäck ligger naturreservatet Järavallen. Namnet kommer av den strandvall som skapats för många tusen år sedan och som syns tydligt strax öster om kustvägen. Området består av strövvänlig tallskog och öppna strandängar längs kusten.

Beskrivning
I Järavallens naturreservat kan man vandra, rida, cykla mountainbike, skåda fågel och mycket mer. Reservatet är en del av strövområdet Järavallen som förvaltas av Stiftelsen Skånska Landskap. Här finns flertalet vandringsleder, ridled, mountainbikeled, hinderbana och tillgänglighetsanpassade stigar. Genom området går även Skåneleden (SL5 Öresund, etapp 10) och längs med leden i norra delen finns det ett vindskydd för möjlighet till övernattning. Om du är fågelintresserad finns det en plattform som du kan fågelskåda från som ligger i västra delen där det är möjligt att bland annat se flyttande vadarfåglar.

Järavallen har en 1,2 km lång tillgänglighetsanpassad slinga som går genom tall- och blandskog. Även den 200 meter långa stig som leder från en av parkeringarna till utsiktsplattformen är tillgänglighetsanpassad.

Hundbad
Den norra sjön på Järavallen är en lämplig plats för hundbad. Den södra sjön ligger inom naturreservatet och där får du alltså inte släppa hunden lös 1 mars – 20 augusti. Hund får inte medföras vid allmän badplats under badsäsongen. Inom naturreservaten är det kopplingstvång eller under vissa tider beträdnadsförbud. Det innebär att du kan bada hunden vid stränder som inte ligger inom reservat eller är allmänna badplatser.

Vägbeskrivning
Det finns flera parkeringsmöjligheter centralt i området och längs med bilvägen ut med kusten. Busshållplatserna Furuhillvägen och Davidslid ligger på gångavstånd till reservatet. Åker du från Malmö är det buss 132 eller 138. Närmaste hållplats är Hofterup Skönadalvägen, och därifrån är det inte långt att gå. Se karta här.

Läs mer om Järavallen och dess trollsländor i synnerhet här.

Järavallen

Järavallens strövområde