Kommande aktiviteter

Som medlem är du välkommen på ALLA kretsars aktiviteter! Här följer aktiviteter som vi på länsförbundet är inblandade i. Du hittar mer information om våra egna aktiviteter på vår hemsida https://skane.naturskyddsforeningen.se/ Där hittar du också länkar till alla kretsars hemsidor och därmed deras aktiviteter.

• 25/1 Naturskyddsföreningens rådslag inför rikstämman, Alvesta. Närmaste rådslag för oss, mer info https://skane.naturskyddsforeningen.se/2013/12/05/du-ar-inbjuden-for-att-paverka-naturskyddsforeningens-verksamhet/
• 1 mars Börjar allting i skolan? Se notis.
• 2 mars Kretsråd i Lund.
• 15 mars Skånsk Naturfotofestival, Hässleholm.
• 5 apr Miljövänliga dagen = Stora klädbytardagen.
• 3-11 maj Naturvänliga veckan, Naturskyddsföreningen. En hel vecka med fokus på konkreta och praktiska saker DU kan göra för att gynna biologisk mångfald. Gräv en damm för trollsländor t ex!
• 4 maj Fågelskådningens dag.
• 11 maj: Sista kickoffen! Den här dagen sker den allra sista kickoffen i trollsländeprojektet. Kom och bli peppad inför sista säsongen! Det sker troligen i Lund. Vi återkommer med program och mer information, men boka tills vidare in dagen. Vi tar gärna emot önskemål på saker ni vill ha med på programmet: artbestämningshjälp, inventeringsmetodik, vad som helst. Har du själv något du vill bidra med så hör också av dig. ANMÄLAN görs till magnus.billqvist@naturskyddsforeningen.se. I god tid innan får de som anmält sig mer info om tid och plats.
• 13-15/6 Riksstämma, Örebro.
• 15 juni De vilda blommornas dag.
• 28 juni Limhamns kalkbrott. Den här dagen bjuder vi alla trollsländeinventerare på en liten present som tack för gott arbete under projektet. Ola Enqvist börjar med att berätta om kalkbrottets historia och användning och sen tittar vi gemensamt på brottets trollsländor. Vi hoppas se mindre kustflickslända, mindre sjötrollslända, blå kejsartrollslända med mera. ANMÄLAN är obligatorisk och görs till magnus.billqvist@naturskyddsforeningen.se. I god tid innan får de som anmält sig mer info om tid och samlingsplats. Förtydligande: normalt sett är alla välkomna på våra aktiviteter, just detta är dock i första hand för de som inventerar, dvs bokat rutor i Skåne. Skälet är bl a att vi inte får vara för många på en gång i kalkbrottet och för att vi vill ge något tillbaka till de som inventerar. Finns det platser kvar är även andra trollsländeintresserade välkomna. Det går å andra sidan finfint att boka rutor fortfarande: http://trollslandor.se/sida1.html
• 14-20 juli Sommarläger 2014. Sista sommarlägret i det skånska trollsländeprojektet tar plats i norra Skåne, där vi under en veckas tid tillsammans umgås och undersöker regionens trollsländefauna. Alla är välkomna, oavsett kunskapsnivå.Har du frågor eller redan nu vill boka sängplatser så hör av dig till Magnus Billqvist magnus.billqvist@naturskyddsforeningen.se
• 2 aug Ängens dag.
• 17 aug Insekternas dag. Känn dig riktigt välkommen på den fjärde upplagan av Insekternas Dag i Skåne och Blekinge! Mer info under senvåren, kontakta Linda Strand linda@faunacoll.se om du vill arrangera något.
• 5-7/9 Falsterbo Bird Show.
• 6 sep Upptakt inför Miljövänliga Veckan.
• 7 sep Svampens dag.

SAKNAS I KALENDARIET…
gör några aktiviteter vi ännu inte spikat datum för eller är helt klara över inför 2014. Det gäller bland annat filmserien Sustainable Truth? och Artväktarträffar. Vi återkommer om dessa under senare delen av vintern.