Mat och logi

Mat
På Hörjelgården finns köksutrustning för självhushåll, porslin etc för ca 30 personer. För värmning och matlagning finns en vanlig spis och mikrovågsugn. Ofta delas eleverna in i grupper för matlagning, diskning etc. Närmaste affär finns i Tomelilla. Det finns en lägerplats där det går bra att elda, steka (murrikka) och grilla korv. Vi har ved, det är bara att såga och hugga efter behov. Fälttallrikar etc finns.

Övernattning
I boningshuset finns 30 sängplatser. Det går också att tälta eller bo i vindskydd. I sovrummen äter vi inte, det gäller även godis, chips, läsk, etc.

Parkering
Vid infarten till Hörjelgården finns parkering. Här stannar alla bussar. Personbilar kan köras en bit fram och parkeras vid ängsladan. Det går bra att köra ända fram till gården för i- och urlastning.

Sopor
Det bästa sättet att minska sopberget är att tänka efter lite extra före avresan. Vilka förpackningar är onödiga? Kompost finns, övriga sopor tar skolorna med tillbaka.

Städning
Klassen städar själv efter sig innan hemfärden. Det är viktigt att avsätta tillräckligt med tid till detta. Husen och tälten är lättstädade, men ålder och erfarenhet spelar stor roll för hur fort det går.

Liten kom ihåg-lista:
– sänglakan/sovsäck och örngott
– stövlar och regnkläder
– oömma kläder
– inneskor
– sittunderlag
– sjukvårdslåda

Vi hoppas det blir roligt på Hörjelgården med mycket tid att vara ute och njuta av vår vackra natur!