Tjurasjö

Har du tid att slå ihjäl medan du väntar på ett tåg i Höör? Gå då ner till Tjurasjö, det tar bara en minut!

Naturvärden
Det häckar flera sjöfåglar i Tjurasjö, som rörhöna och sothöna men långt fler ses regelbundet på besök. Skrattmås, gråhäger, fisktärna ses ofta, och på senare år ibland även utter på fiskafänge. Under sommarhalvåret kan du komma nära flera stora färggranna trollsländor, som kilfläckslända, blå kejsartrollslända och blågrön mosaikslända. Det finns också gott om de mycket mindre flicksländorna, de som ser ut som bjärt färgade tändstickor med vingar.

Gul näckros pryder vattenytan men då de har en tendens till att ta över så röjer kommunen då och då bort dem. Gult lysande kabbelekor dominerar en del strandpartier under våren liksom fackelblomstret gör det under sommaren. Flera mycket fina gamla träd runt sjön är helt klädda i murgröna. I rabatterna finns brunnäva, kaukasisk förgätmigej, fläckig lungört med mera.

Kilfläcksländan är en av flera stora trollsländor vid Tjurasjö.

Besökstips
Det största värdet med Tjurasjö är dess extremt tätortsnära läge, och att det verkligen bara tar en minut att gå dit från stationen, om ens det. Det gör det till en ypperlig plats att slå ihjäl tid när man väntar på ett tåg. Stigar löper hela vägen runt sjön och på några platser består de av broar och breda spänger. Från dessa har man bra utblick. Det finns också fikabord och bänkar. Stigen runt sjön är på gott och ont upplyst.

På vintern är man välkommen att åka skridsko på sjön, men det är allt mer sällan som isen tillåter det. För att enklare komma ned till isen finns det på en plats trappsteg ned till sjön. Därifrån kan man också håva.

Vägbeskrivning
Tjurasjö ligger på den västra sidan av järnvägen, alltså inte på samma sida som stationshuset. Även om sjön ligger väldigt nära så syns det inte förrän du kommer över ett krön.

Tänk på/notera
Isen kan vara tunn!

Övrigt
Köp fika på Café Rälsen i stationshuset och ta det med ner till sjön. Vill du vandra mer så finns det ett system med mindre stigar i skogen på andra sidan Maglasätevägen norr om sjön.

Höörs kommun

Text & bild Magnus Billqvist