Välkommen på pressvisning

523225_382713785083157_870195431_nHässleholm Kulturhus 3 mars kl. 11:00

För åttonde gången arrangeras Skånsk Naturfotofestival i Hässleholm.
På lördag 5 mars kl. 8:00 öppnas portarna.

”Det kommer bli en otroligt spännande dag! Vi kommer få lära oss bildkomposition av den spanska giganten inom naturfotografi – José Benito Ruiz, få en inblick i det marina livet hos de okända, och exceptionellt bildsköna, havsborstmaskarna av Fredrik Pleijel, lära oss inte ta oss själva på för stort allvar och kunna skratta lite där ute i naturen med Patrik Leonardsson, upptäcka det intima norska landskapet med Ingebjørg F Guldvik och njuta av fågelfotografi i världsklass med Finlands Markus Varesvuo!”, säger projektledare Anita Campbell för årets upplaga av Skånsk Naturfotofestival.

Anita fyller i med att ”En helt ny målsättning med festivalen denna gång är en internationalisering. Hemsidan och av programmet riktar sig även till engelskspråkiga och hälften av fotoföredragen är på engelska. På detta sätt har vi kunnat locka hit både naturfotografiska storheter och publik från fjärran som inte förstår svenska, men klarar engelskan fint. Vi har definitivt kommit en bit på väg.”

En annan nyhet för denna fotofestival är familjebiljetter och att vi har ett rullande bildspel med musik under dagens lopp.

Anita fortsätter ”Vi ser särskilt fram emot att kunna visa upp vår stora naturfotoutställning med 48-gruppen – 48 kvinnliga, svenska naturfotografer som visar upp var sitt alster i utställningshallen på Hässleholm Kulturhus”.

Pressvisningen sker i samband med hängningen av 48-gruppens fotografier. På plats finns några av de deltagande fotograferna på vernissagen, kl. 12:10 på festivaldagen.Utställningen pågår sedan fram till den 16 april.

Skånsk Naturfotofestival är idag en välkänd och ledande mötesplats för naturfotografer från Sverige, Norge och Danmark. Vår målgrupp består av amatörer och professionella naturfotografer, men också den foto- och naturintresserade allmänheten.

Festivalen är ett samarbete mellan Naturskyddsföreningen, Studiefrämjandet, Göingebygdens Biologiska Förening, Hässleholms Fotoklubb och PhotoNatura och helt beroende av den generösa sponsring vi erhållit för eventet.

Kontakt och mer information:
Anita Campbell
+46 (0)70-383 53 03