Vi inventerar Skånes trollsländor 2009-2014

kilfläckslända foto magnus billqvist

Under perioden 2009-2014 driver vi i ett samarbete med Studiefrämjandet, Lunds Naturskyddsförening och Entomologiska Sällskapet i Lund med ekonomiskt bidrag från Region Skånes Miljövårdsfond, Länsstyrelsen i Skåne samt de skånska kommunerna Eslöv, Vellinge, Kävlinge, Lund, Lomma, Landskrona, Trelleborg, Helsingborg, Svedala, Höganäs samt Ystad, en inventering av Skånes trollsländor. Som ett led i detta arrangerar vi flera exkursioner (se vårt kalendarium), kurser, studiecirklar m m.

Vill du veta mer om projektet eller engagera dig som t ex inventerare så finns det en särskild hemsida där du kan boka inventeringsrutor, ladda ner inventeringsmanual, kartblad, se bilder, etc: Trollsländesidan. Här en direktlänk till den senast uppdaterade kartan över de bokade rutorna: Atlaskarta.

Intresserad av trollsländor? Se se vårt kalendarium eller Trollsländesidan för aktiviteter under inventeringen.

Från och med 1 mars 2013 finns det för första gången en studieplan till trollsländor i Sverige. Den är till för alla som vill starta en studiecirkel med vänner och bekanta, eller så kan du kontakta din lokala avdelning av Studiefrämjandet så hjälper de dig. Studieplanen kan du ladda ner här.