Ta med din klass till Hörjelgården

I östra delen av Sjöbo kommun ligger Hörjelgården. Den tillhör Naturskyddsföreningen sedan 1970-talet. Här ordnas sedan länge regelbundet lägerskolor, kurser, fortbildning och forskning i anslutning till det gamla kulturlandskapet. Markerna som omger den kringbyggda korsvirkesgården ger en bild av hur ett skånskt 1700- och 1800-talslandskap såg ut – med inägornas ängar och åkrar och de stora betade utmarkerna och skogspartierna. Här finns mycket att upptäcka och lära.
På Hörjelgården är man långt från affärer och gatlampor. Stadens buller är under vår och försommar ersatt av spelande lövgrodor och fågelsång. Orkidéer och andra ängsblommor frodas. När hösten omger oss med mörka kvällar är stjärnhimmeln fantastisk. Under några dagar ges här med andra ord möjlighet till fina
naturupplevelser och ett unikt tillfälle att pröva på gamla hantverk.

Till Hörjelgården kan du komma med din klass, allt från halvdagsbesök till flera dagars spännande lägerskola. Vår naturpedagogiska verksamhet riktar sig till barn och ungdomar, från åk 3 t.o.m. gymnasiet, framför allt i april-juni och augusti-oktober. Klicka här för senaste nyhetsbrevet till skolorna.