Film i Lund: Plastic Planet

PlasticPlanetNaturskyddsföreningen i Skåne driver tillsammans med Hållbart Universitet och Centrum för miljö- och klimatforskning vid Lunds universitet en filmserie kallad ”Sustainable Truth?”. Vi visar främst dokumentärer, men även spelfilmer och bjuder alltid in en gäst för att diskutera filmens innehåll och relevans tillsammans med publiken. Filmerna visas vanligen med engelsk textning och diskussioner förs på engelska.

Den 12:e mars visar vi filmen Plastic Planet. I plastens tidsålder kan vi hitta spår av plast precis överallt – till och med i vårt blod. ”Plastic Planet” reser jorden runt för att belysa det globala plastproblemet. I filmen intervjuas också experter i biologi, farmakologi och genetik för att ta reda på hur plasten påverkar kommande generationers hälsa.

Efter filmen får vi besök av Bag for good, ett initiativ av LUMES-studenter på Lunds Universitet. De berättar om sitt projekt att minska plastanvändningen i mataffärer i Lund och de håller en diskussion om plastföroreningar.

Välkommen!

Plats: Ekologihuset i Lund (Sölvegatan 37)
Tid: 18:30- ca 21:00