Hållbar utveckling i skolan? Inspirationsträff för nyfikna

Den 1 mars höll Naturskyddsföreningen i Skåne en träff för alla som är nyfikna på att arbeta med skolfrågor. Träffen arrangerades tillsammans med Energifallet, Naturskyddsföreningens skolprojekt. Vi var tjugo personer som träffades för att diskutera hur vi kan påverka skolan att gå i en mer hållbar riktning utifrån vår egen rådighet. Syftet med träffen var att skaffa nya kontakter för att kunna arbeta med hållbar utveckling i skolan på flera olika sätt inom och utanför föreningen.

Blandad bakgrund
En del av deltagarna är lärare, både på grundskole- gymnasie- och högskolenivå. Andra är politiskt aktiva, kommunala tjänstemän, föräldrar, mor- och farföräldrar och unga. Ytterligare är aktiva i Naturskyddsföreningen och Fältbiologerna.

Tillsammans identifierade vi flera områden som vi vill påverka:
• Skolgårdarnas utformning och skolnära naturområden. Exempel: stadsodlingsprojekt, samarbete med studenter på SLU.
• Lärare som fortbildas i hållbar utveckling ska få stöd från ledning och kolleger för att kunna implementera detta i sin undervisning. Det saknas ett helhetsgrepp där hela skolan/kommunen integreras.
• Öka användandet av Naturskyddsföreningens material, t.ex. Energifallet eftersom det ger möjlighet till ämnesövergripande hållbarhetsundervisning som ”inte bara riktar sig till NO-lärare”.
• Allmän opinion och normer. Barn och unga ska ha många goda förebilder ute i samhället som visar på en mer hållbar livsstil. Därför är det viktigt att också påverka sina släktningar, grannar och andra. Barn gör som vi.

Det var första gången en skolträff hölls för medlemmar och stämningen var god. Det finns möjlighet att ordna fler sådana här träffar om det finns intresse. Kontakta Sanna.

1 thoughts on “Hållbar utveckling i skolan? Inspirationsträff för nyfikna