Har du en idé som förbättrar miljön och klimatet?

Har du en idé som förbättrar miljön och klimatet? Vill du ge dina skolbarn en särskild klimatlektion? Kan du utveckla biogas?

Region Skåne har fonder för miljövård, klimatutbildning och utveckling av biogas i Skåne. Nästa utlysningsperiod är den 15 januari-15 februari. Föreningar och organisationer kan söka samt du som privatperson.

Information om kriterier, exakta ansökningstider och hur du ansöker finns här.

Du kan också nominera någon till Region Skånes Miljöpris till och med den 15 mars.

2 thoughts on “Har du en idé som förbättrar miljön och klimatet?

1. Man märker alltför ofta att Kamin-lobbyn varit framgångsrik med sin förföriska reklam för kaminer och spisar och vedeldningen i allmänhet.

Samtidigt läser vi om smog i Paris och nyligen i Sydsvenskan om hur dålig luften är i många Skånekommuner.
    Vi får också veta av politikerna att vi måste minska utsläppen av koldioxid och annat för att kunna uppnå miljömålen.

Vi såg också att Naturvårdsverket ansåg att Småskalig förbränning av trä står för drygt två tredjedelar av de svenska utsläppen av polycykliska aromatiska kolväten, PAH.

PAH-partiklarna är mycket otrevliga och PAH-föroreningarna kan leda till problem med andningsvägarna och hjärt-kärlsystemet samt cancer. Särskilt känsliga är barn och äldre samt astmatiker och andra människor som lider av luftrörs- och andningsbesvär. Hälsoproblemen till följd av småskalig förbränning är ofta störst i tätbebyggda områden där det i många fastigheter eldas ved eller pellets. Åtskilliga tusentals personer dör i förtid i Sverige av luftföroreningarna, som till stor del orsakas av vedeldning. I Europa rör det sig om hundratusentals.

Det kanske börja bli dags att förbjuda vedeldning inom åtminstone tätbebyggda områden.
    Trivseleldningen borde naturligtvis helt förbjudas. Det är ju helt galet att det är tillåtet att förorena luften för sig själv och omgivningen bara för att man tycker att det är så mysigt att elda.

Förhoppningsvis uppmärksammar Miljöministern Naturvårdsverkets rapport och inser att det kanske är dags att agera mot den småskaliga vedeldningen, som tydligen är den största PAH-förorenaren.

Det är väl dock en fåfäng önskan. Det är som om ”rätten att vedelda” är lite smått ”helig”, nästan att jämföra med ”rätten att inneha skjutvapen” i USA.
    Vi får väl emellertid inte sluta hoppas.
    Det finns hur mycket som helst att läsa om hur olämpligt det är med vedeldning på denna hemsida;