Grodans år

Grodor-på-vägGroddjur fascinerar! Att följa hur snabbt simmande yngel i vatten genomgår förvandlingen till landlevande varelser är att uppleva ett av naturens många under. Minigrodor som plötsligt verkar finnas överallt på fuktiga stigar gör också att många kan få tillfälle att uppleva och följa deras utveckling. Groddjuren lever både i vatten och på land, därför har de fått namnet Amphibia. Det kommer från grekiskan och betyder ”att leva på båda sidorna” vilket syftar på de två olika miljöer som groddjuren lever i under sin livscykel. Kanske är det just denna egenskap som gör att de dyker upp som förklädda prinsar och andra skepnader i sagor och dikter.

Introduktionen ovan är från ett häfte om alla svenska groddjur som riksföreningen tagit fram tillsammans med SLU och ArtDatabanken med anledning av Grodans år, en gemensam satsning på information om dessa fascinerande djur. Under våren kommer en grodapplikation till mobiltelefoner där man kan rapportera in groddjuren man stöter på. Det kommer också vykort, affischer och annat härligt grodmaterial som är på gång i samband med att en nationell undersökning lanseras. Mer om det på Naturkontakt inom kort…

Vill du vara med och hjälpa våra groddjur?
De har blivit färre och försvunnit från många platser där de tidigare fanns. Nu på våren lever de extra farligt när de ger sig ut på sina vandringsvägar, från vintervistet till de sjöar och dammar där de parar sig.

Groddjurens vandringsstråk korsas ofta av vägar. Nu behöver vi din hjälp att få reda på var grodorna lever extra farligt. Genom att rapportera in till oss var du ser grodor vandra över vägar, kan vi tipsa våra lokala föreningar och peppa myndigheterna att bygga smarta grodtunnlar och andra räddningsinsatser.
Rapportera här och gör dagens goda gärning för groddjuren >>

Fler saker du kan göra för grodorna
• Hjälp groddjuren över vägen! Lyft dem försiktigt och låt dem lifta i en hink ner sjön eller dammen.
• Sätt upp en egen varningsskylt Printa ut vår grodvarningsskylt, plocka fram snickarglädjen och sätt upp på en vägsträcka där du vet att grodor ofta passerar.
• Anlägg en damm på tomten Har du tur får du nya grannar och gemytliga nattljud i trädgården.
• Peppa myndigheterna Ta kontakt med miljökontoret eller kommunens ekolog och be dem sätta upp varningsskyltar eller ordna en grodtunnel. Eller ta kontakt med Trafikverket (läns- och riksvägar) och berätta om vandringsplatser där många grodor passerar och där det behövs en riktig grodtunnel under vägen.
• Du kan ladda ned bilden på varningsskylten som nämns ovan från föreningens hemsida.