Nominera till Biologiska Mångfaldens Pris

Med Den biologiska mångfaldens pris vill vi sprida kunskap, skapa engagemang och intresse för biologisk mångfald hos allmänheten. Målsättningen med priset är att uppmuntra och stärka olika insatser för en rik biologisk mångfald i Skåne.

Alla som gjort en värdefull insats för vild eller odlad biologisk mångfald i Skåne kan nomineras. Prissumman uppgick under 2013 till 15 000 kr. Nomineringar kan göras av privatpersoner och av organisationer. Pristagaren utses av en jury tillsatt av representanter från Naturskyddsföreningen i Skåne och Studiefrämjandet Skåne-Blekinge. Nomineringar kan göras när som helst under året och inkomna förslag kvarstår och tas upp till beaktande även följande år.

Från och med 2011 delas priset ut vartannat år och det är Naturskyddsföreningen i Skåne och Studiefrämjandet Skåne-Blekinge som delar ut det. Prisutdelningen sker i samband med Naturskyddsföreningen i Skånes stämma i april och delas ut av ordförande i respektive organisation.

Nästa gång priset delas ut är i april 2015. Se mer om priset här.