Skånes hav, kuster och jätteträd visas upp i Trelleborg

Folder---Tre-kuster-Två-hav-Korr1Mellan den 8 och 28 maj bjuds det på två spännande utställningar i Valengallerian i Trelleborg, arrangerade av Naturskyddsföreningens lokala krets.

• Tre kuster, två hav är en djupdykning längs Skånes kuster, 45 mil kustvattenmiljöer fångade på bild av Jonna Bergström och Magnus Lundgren.
  • Skånes jätteträd symboliseras av en vepa som visar omfånget på det största trädet i naturlig storlek, drygt tre meter i diameter. De tio största träden presenteras i mindre format. Utställningen är en del av riksomfattande aktivitet, där alla inbjuds att visa upp sitt favoritträd.

– För oss är det här ett utmärkt tillfälle att visa upp den lokala kretsens arbete. Vi vill att fler ska komma ut i naturen och engagera sig i Naturskyddsföreningen, säger Anne-Sophie Samnegård, ordförande.

Mer information om utställningarna lämnas av Magnus Billqvist, 046-33 56 51 eller Rikard Lehmann, ordförande i Naturskyddsföreningen Skåne, 0705 84 53 35.

Här finns foldern som berättar om havsutställningen.

Bilder för användning i samband med publicering om utställningarna finns här.

Mer information om Skånes tio största jätteträd finns här.

Skånes största träd står intill Bosjökloster.