Händer i vecka 33

🌳 Händer i vecka 33 i Naturskyddsföreningen i Skåne 🌳
Prova på att slå en äng med lie, byta prylar med andra eller njut av sensommarblommor: du är välkommen att delta i aktiviteter oavsett medlemskap eller ej! För ytterligare information besök aktivitetskalendern eller de olika lokalföreningarnas hemsidor där det finns ännu fler aktiviteter.

Tisdag 16
Byt upp dig! Prylbyte på Malmöfestivalen.
Byt prylar med oss eller varandra i Naturskyddsföreningen Malmös pop-up-bytesbutik på Stortorget under Malmöfestivalen och upptäck varför delbart är hållbart. 11-14:30. Malmö.

Lördag 20
Esperödsreservatet
Thomas Hansson kommer att guida oss i det utvidgade reservatet. Nu mer än dubbelt så stort som det ursprungliga. Det är ett av Vägverkets gamla grustäkter. Här finns sandödla, lövgroda och hasselmus. Även sällsynta växter som ekorrsvingel och flockarun. Vi letar. Samlingsplats: Ut med vägen från Kivik till Karakås. Ungefär 1 km från Kungagraven ner mot Karakås, 10.00. Skylt finns. Medtag: Fika och stövlar. Kontaktperson: Thomas Hansson 0414-70677 el 0709-472677.

Söndag 21
Slåtter av Vitabäckskärret
I dag är naturvårdsinsatserna som utförs av ideella krafter mycket värdefulla för att vi tillsammans skall kunna bevara den biologiska mångfalden. Naturskyddsföreningen i Färs drar sitt strå till stacken genom den årliga slåttern av Vitabäckskärret. Vi slår vegetationen med liar, räfsar ihop materialet och forslar bort det från kärret. Föreningen äger några liar men har du en egen lie, tag gärna med den! Räfsor behövs också. Tag med gummistövlar! Vi bjuder på dricka. Kontaktperson Karin och Rune 0416-15120 el 0706-360917. 09.00. Sjöbo.

Dag Hammarskjölds Park, Ystad
Sensommarblommor, buskar och träd. Vi besöker Ystads senaste parkområde. Ta med kameran! Några medlemmar från Ystads Fotoklubb berättar om naturfotografering. Från Ystads Stadsbiblioteks parkering kl. 09:00. Kontaktperson Bert Rydhagen 0706-599 672

Slåtter på Slottet
Darrgräs, slåtterblomma, kärrknipprot och de många orkidéerna är bara några av de växter som är beroende av det årliga slåtterarbetet på ängen. Ängsarbetet är dessutom en bra familjeaktivitet och på den här blöta ängen finns grodor och andra smådjur som barn tycker är roligt. Föreningen håller med redskap. Medtag matsäck. Kontaktperson Pål Abrahamsson 070-39 50 118