Naturskyddsföreningen tar sig in på huden – Miljövänliga Veckan fokuserar på hygienprodukter

mvv-2014-jag-ar-frasch-pa-riktigtI lördags startade Miljövänliga Veckan, Naturskyddsföreningens årliga kampanjvecka. Årets fokus är produkter som vi använder för att kroppen, huden och håret ska kännas fräscha. Men de innehåller inte alltid vad vi förväntar oss. Det är dessutom svårt att hitta miljömärkta alternativ. Stickprov i 64 butiker och apotek visade att bara fyra procent av vanliga hygienprodukter var miljömärkta.

Medlemmar i Naturskyddsföreningen genomförde under maj och juni en stickprovsundersökning i butiker och apotek på totalt elva platser i landet. Syftet var att se hur lätt, eller svårt, det är att hitta hygienprodukter med miljömärkningen Svanen och Bra Miljöval.

I undersökningen ingick:
Flytande tvål/duschkräm, schampo, hudkräm, deodoranter, fast tvål.