Svampens dag, Falsterbo Bird Show & Ekorundan

Storkprojektet – uppfödningshägnet i Fulltofta. © Sven Persson/N swelo.se

Helgen den 1-3 september är fullspäckad med aktiviteter:

FALSTERBO BIRD SHOW 1-3 sep
Falsterbo Bird Show är en årligen återkommande natur- och miljömässa med fåglar i fokus. Syftet är att öka allmänhetens intresse för naturen i allmänhet och fåglar i synnerhet samt generera ett överskott till fågelskydd och naturvård. I årets upplaga av mässan har barn- och familjeaktiviteter en framskjuten plats tillsammans med en mängd naturupplevelser för alla. Se programmet här!
Missa inte föredraget om storkens återkomst! Sven Persson/N och Per Blomberg, utbildad arkitekt och biolog, berättar om det hittills framgångsrika Storkprojektet.

SVAMPENS DAG 3 sep
På söndag 3 september är det Svampens dag! Är du osäker på vilka svampar du kan äta? Chansa inte utan häng istället med Naturskyddsföreningen eller andra organisationer som just denna helg ordnar svamputflykter där du får hjälp att artbestämma svampen. Se vilka aktiviteter som anordnas just där du bor.

EKORUNDAN 2-3 sep
Välkommen till Skånes ekologiska gårdar 2-3 september kl 10-17! Boka in två härliga dagar med Ekorundan då ekologiska lantbrukare öppnar sina dörrar för allmänheten. Lyssna på ekobonden som berättar om hur ekologisk odling och djurhållning fungerar. Följ med på gårdsvandring, låt barnen provsitta en riktig traktor och hälsa på djuren. Handla ekologisk mat direkt från våra skånska vardagshjältar. Välkommen ut på landet! Årets gårdar hittar du här!

Naturskyddsföreningen Malmö och Naturskyddsföreningen Lund bjuder in till en gemensam bussresa den 2 september med sikte på två av Ekorundans utflyktsmål – Lantis i Östra Almarkaröd 2072 och Hallontorpet.

AVRESA sker från Malmö Opera (Östra Rönneholmsvägen 20) kl. 09:15
VIA Lund C hållplats Turistbussar (Bangatan, utanför Lekia) kl. 10:00
Vi beräknas vara åter i Lund ca 16:45 samt Malmö 17:30.

BILJETTER kostar 50 kr för vuxna och är gratis för barn under 16. Du betalar på plats med Swish eller kontant med jämna pengar.
Du måste inte vara medlem i Naturskyddsföreningen.

Bussen rymmer 48 personer, så se till att göra din föranmälan till Dimitra: dimitra.alikioti@gmail.com senast 31/8 för att vara säker på en plats.
Uppge namn, antal personer (vuxna/barn) samt vilken hållplats du vill åka ifrån. Om du inte hittar hållplatsen kan du ringa 0706-605928.

Mat och fika finns att köpa på plats. Säkrast är att ta med kontanter men Swish och kort ska fungera på Hallontorpet. Det går bra att ta med en picknickkorg! Tänk på att ta med kläder efter väder och skor som tål att trampa runt i jord och gräs. Se hela programmet här!