Aktiviteter under miljövänliga veckan

Här hittar du ett urval av aktiviteter i Skåne under miljövänliga veckan! Miljövänliga Veckan är höjdpunkten i Naturskyddsföreningens kampanj Fräsch på riktigt. Tidigare har våra kampanjer bidragit till en ökad efterfrågan på schyssta bananer och att många valt att byta till ekomat. 2016 och 2017 är åren då vi skapar uppmärksamhet kring grejerna vi har i badrumsskåpet.

Under Miljövänliga Veckan hjälps vi åt att sprida information och skapa debatt. Miljövänliga veckan 2017 pågår under perioden 30 sep-8 okt. Budskapet är att det är fräscht på riktigt, för både hälsan och miljön, att välja miljömärkt tvål, duschkräm, schampo & balsam, hudkräm, rakprodukter med mera. Målet är att få fler att välja produkter som är schyssta för hälsan och miljön.

Här hittar du ett urval av aktiviteter i Skåne under Miljövänliga veckan:

Lund / 7 okt
WORKSHOP / STADSBIBLIOTEKET
Som avslutning på Miljövänliga veckan ordnas en workshop i Stadsbiblioteket på lördag 7 oktober. Där kan du utmana dina kunskaper om miljövänliga material, lära dig att göra olika hygienartiklar och diskutera märkningar av kosmetika.

Under hela miljövänliga veckan (2-7 okt) hålls även en utställning om kosmetika och hygienprodukter på Klostergårdens bibliotek i Lund.

Helsingborg / 5 okt kl 18.30
DIY = Do It Yourself. Tillverka deodorant, lypsyl, kroppsscrub och/eller torrschampo. Ta gärna med egen liten burk. Till torrschampot kryddburk med små hål i locket. Kostnad 20 kr per produkt (inklusive burk). betalas kontant. Max 15 personer. Plats: Studiefrämjandet, Järnvägsgatan 41, Helsingborg.
Obs! Anmälan senast 3 oktober till Karin Nilsson Jungermann: kn_jungermann@yahoo.se Mob: 0705-346556.

Ängelholm / 5 okt kl 11-15
DIY: Vi lär oss göra tvål och schampo under ledning av Birgitta Karlsson. Plats: Frejagårdens förskola, Skålgruopsvägen 27, Valhall Park.
Begränsat antal deltagare. Anmälan senast 5 okt till Helena Bevengut Lasson, Mob: 0707 – 83 88 84. Kostnad 100 kr betalas på plats.

Vellinge / 7 okt kl 11 -16

Ekologisk höstmarknad – marknad för hela familjen på Ängavallens gård i Norra Håslöv med lokala ekologiska producenter och produkter. Information om ekologisk odling, djurhållning och trädgårdsskötsel. Djursafari för barn och verksamhetsguidning för vuxna. Servering. Marknaden arrangeras av Falsterbonäsets Naturvårdsförbund tillsammans med Ängavallens gård och i samarbete med Vellinge kommun under Miljövänliga veckan.Staffanstorp / Vecka 40
Välkommen till utställning om kosmetika och hygienprodukter på biblioteken i Staffanstorp och Hjärup samt Rådhuset. Utställningen finns på plats under vecka 40.