Morgonens intervju i P4 Kristianstad

I helgen blir det konferens om biologisk mångfald i Tyringe. Då samlas både ideella organisationer och myndigheter för att tala om vägen framåt för artrikedom i Skåne!

Konferensen anordnas av Naturskyddsföreningen i Skåne, Region Skåne, Länsstyrelsen i Skåne, SKOF-Skånes Ornitologiska Förening, Puggehatten-Skånes Mykologiska Förening, Lunds Botaniska Förening, Studiefrämjandet och Entomologiska Sällskapet i Lund.

Under konferensen kommer bl.a. Pär Svensson att berätta om projektet att förvandla ett före detta, igenväxande grustag i Örkelljunga till ett blomstrande biparadis. Radio P4 Kristianstad har intervjuat Magnus Billqvist och Per Svensson om konferensen och biologisk mångfald i Skåne:

–Det här är en viktig mötesplats för att samla alla i Skåne som jobbar med biologisk mångfald, säger Magnus Billqvist på Naturskyddsföreningen i Skåne, som är huvudarrangör för konferensen .Syftet är att fokusera på lösningar framåt, samverkan mellan myndigheter och ideella organisationer och att lyfta det som är nytt inom området. Många projekt som stödjer arterna i Skåne kommer att presenteras, bland annat ska Pär Svensson berätta om bin i Örkelljunga. Den biologiska mångfaldens pris ska också delas ut under helgen.

Här kan du lyssna på intervjun med Magnus och Pär

Läsa mer om konferensen Biologisk Mångfald i Skåne här: biologiskmangfald.se