Naturnatten – Upplev nattens mystik!

Natten mellan den 5 och 6 juni har Naturskyddsföreningen gjort till sin egen. Att uppleva den ljumma sommarnatten kan vara magiskt – sjungande fåglar, surrande nattfjärilar, svirrande fladdermöss, doftande blommor, sprakande eld och ovan detta en hisnande stjärnhimmel. Upplev nattens mystik med oss!

Här nedan listar vi de olika arrangemang i Skåne där du kan uppleva Naturnatten den 5 juni.

LUND / NÖBBELÖVS MOSSE KL 19
I Lund samlas vi sedan några år vid Nöbbelövs mosse. Här sker en rad aktiviteter under kvällens gång: håvning i dammen, floravandring och fågelvandring, och om vädret är klart kikar vi på stjärnorna när det mörknar. Vi tänder grillen och bjuder på pinnbröd. Någon från kommunens naturvårdsförvaltning är med och kan berätta om naturområden och vilka insatser som görs i kommunen. Ta med varma kläder, gärna något att äta eller grilla och kikare om du har.

Närmaste busshållplats: Gunnesbo gård, stadsbusslinje 4. Parkeringsplatser för bil är det ont om, så buss och cykel är de mest praktiska färdmedlen. Programmet startar kl 19 och håller på tills mörkrets inbrott, men man kommer och går som man vill.

Arrangör: Naturskyddsföreningen i Lund, Naturskyddsföreningen i Lomma–Bjärred och Naturskyddsföreningen i Staffanstorp samt Naturum Skrylle och Studiefrämjandet.

STENSHUVUD / KL 21
Kvällen före nationaldagen blickar vi in i de nattaktiva djurens värld. Rune Gerell och Karin Gerell Lundberg berättar om fladdermöss och låter oss under en promenad lyssna på deras ultraljud, omvandlade till för oss människor hörbara läten med hjäp av en ’fladdermusdetektor’. Per Nyström och Martin Stoltze är våra ciceroner vid UV-lampan och lakanet, som attraherar många nattfjärilar. Vågar vi hoppas på besök av stora och färggranna svärmare? På hemvägen finns det möjlighet att stanna till vid Svabesholmsreservatet, där lövgroderna nog fortfarande håler sin nattliga konsert.

Samling vid NaturumStenshuvud klockan 21, där vi börjar kvällen med korta föredrag om fladdermöss och nattfjärilar. Aktiviteterna torde sedan – om vädret tillåter – fortsätta till midnatt, men man kan avvika, när man blir sömnig. Medtag pannlampa eller ficklampa.

Arrangör: Naturnatten är ett samarrangemang mellan ÖNF, Naturskydddsföreningen i Färs och Stenshuvuds nationalpark

ÅHUS-ÖSTERLEN / SKÅNSKA GRODOR KL 21
Grodutflykt med Jonas Fransson till Österlen för att lyssna efter grodor i skymningen. Vi bör ha god chans att höra lövgroda, klockgroda och eventuellt även grönfläckig padda om vi har tur. Läs mer

Samling vid Glashyttan i Åhus för samåkning (Nära norra rondellen).

Arrangör: Naturskydddsföreningen i Kristianstad/Bromölla.