Miljövänliga veckan: Fixa grejen!

Temat för Miljövänliga veckan (v 40) är i år – Fixa grejen! Naturskyddsföreningen vill guida och ge konkreta tips på hur man kan laga, göra om och vårda prylar, kläder, inredning, fritidsutrustning och vardagselektronik, själv eller med hjälp av andra. Vi vill inspirera till minskad konsumtion av nya saker, se värdet hos saker vi redan har och i nästa steg lämna över till ny ägare – för att bidra till ett mera hållbart samhälle. I samband med det uppmärksammar vi också vilken miljöpåverkan vår svenska konsumtion har globalt. Välkommen att dela med dig på upptaktsmötet i Lund! Du behöver inte vara medlem i Naturskyddsföreningen för att delta!

Fixa grejen – Upptaktsmöte
Datum: 25 augusti kl 10-15.30
Plats: Naturskyddsföreningen i Skåne, Nils Bjelkegatan 4B (inpå gården), Lund. Fem minuters promenad från Lund C.

10:00 Fika
10:15 Välkommen och introduktion
10:30 Faktaföreläsning
11:00 Kampanjmaterial och aktivitetsidéer
12:00 Lunch, vegetarisk
13:00 Workshop. Förbered hemma t ex i din kommun: Gör en liten inventering vilka som kan hjälpa till med reparationer av mindre grejer eller med återbruk.
Ta med din lista till upptaktsmötet! Ta också med dig en pryl eller ett plagg och visa hur man kan laga för att få dem användbara igen. Dela med dig av dina erfarenheter av att fixa eller göra om.
14:45 Diskussion i helgrupp: Hur ska vi på bästa sätt sprida kampanjen ”Fixa grejen” under vecka 40, Miljövänliga Veckan
15:15 Sammanfattning och avslutning
15:30 Slut

Från Naturskyddsföreningens rikskansli medverkar Eva Eiderström, avdelningschef Handla Miljövänligt.

Mat: Vi kommer att bjuda på fika och lunch (allting ekologiskt och vegetariskt). Allergier eller önskemål om specialkost meddelas i samband med anmälan.
Kostnad: Gratis för medlemmar. För övriga självkostnadspris för lunch och fika. Kontant betalning max 50 kr. Bli gärna medlem!
Anmälan: Karin Bergendal, k.bergendal@gmail.com / Mob 073-800 36 67
Sista anmälningsdag: 22 augusti