Nyfiken på fåglar?

Fågellivet i Skåne har mycket att erbjuda och särskilt hösten är en fin tid för att uppleva fåglarna och deras aktiviteter. Här har vi samlat de fågelaktiviteter som sker i slutet av augusti, både för nybörjare och experter! Aktiviteterna arrangeras av lokala naturskyddsföreningar i Skåne.

LOMMA / 23 aug – Naturkväll/Löddesnäs
Vi hoppas på en fin sensommarkväll med fågelspaning och lite botanik på schemat. Det blir en lättare vandring på området och en avkopplande fikapaus vid fågeltornet. Ta med kikare och lite fika! Samling: Lomma busstation kl 18.15 för samåkning eller P-plats vid Löddesnäs fågeltorn kl 18.30. MER INFO: Johan 0706-73 32 63. Arrangör: Naturskyddsföreningen i Lomma-Bjärred.

BROMÖLLA / 25 aug / Sensommarfåglar längs Edenrydskusten
Tillsammans med Fågelklubbens ordförande Nils Waldemarsson gör vi en tur längs Edenrydskusten. Samling: Maxis parkering i Bromölla kl 07.30 med möjlighet till samåkning från naturums parkering i Kristianstad kl 07.00. Välkommen! Medtag kikare och fika. MER INFO: Evert Valfridsson, Mob: 070-602 3045. Arrangör: Naturskyddsföreningen i Kristianstad, NÖ Skånes Fågelklubb och Studiefrämjandet.

LUND / 26 aug / Studiecirkel – Fåglar för nyfikna
Här bekantar vi oss med höstens och vinterns fåglar. Cirkeln passar både nybörjare och lite mer erfarna fågelskådare. Första träffen är söndag 26 augusti. Vi ses fyra gånger, varav en inomhus,. Dessutom brukar det vara några bonusgånger när något spännande inträffar i fågelvärlden. Kostnad 400 kr. ANMÄLAN & MER INFO: Cecilia Wide / Mob 0706 377341 / cecilia.wide@gmail.com Arrangör: Naturskyddsföreningen i Lund.

SVEDALA / 27 aug / Fågelkväll

Vi tar oss ut till våra fina fågellokaler för att se alla gamla och nya arter vi kan hitta, kanske passeras någon nivå i föreningens krysslista vilket resulterar i tårta! Samling på sporthallens parkering kl 18, Svedala. MER INFO: Anette Barr Mob: 0763-37 33 63. Arrangör: Naturskyddsföreningen i Svedala.FALSTERBO BIRD SHOW / 31 aug-2 sep
Falsterbo Bird Show är en årligen återkommande natur- och miljömässa med fåglar i fokus. Syftet är att öka allmänhetens intresse för naturen i allmänhet och fåglar i synnerhet samt generera ett överskott till fågelskydd och naturvård. I årets upplaga av mässan har barn- och familjeaktiviteter en framskjuten plats tillsammans med en mängd naturupplevelser för alla. Se programmet härSaknas din aktivitet?