Helgens vandringar

Foto: Mikael Arinder

I helgen kan du hänga med på flera höstvandringar i Skånes natur! Här är ett urval av helgens aktiviteter. Du behöver inte vara medlem för att följa med, men får gärna bli.

ÖSTERLEN / VANDRING RÖRUMS NORRA Å / LÖR 17 NOV KL 13.30-16.30
En hösteftermiddag längs en av våra  intressanta åar – kan det vara något för dig? Det bästa är om det är regnigt och höga vågor från havet. Då blir det särskilt intressant att se ån mynna i Hanöbukten. Vi gör en vandring längs ån och undersöker hur just denna å rinner upp och tar sig genom landskapet. Vi anpassar längden på vandringen efter vädret, någon timme blir det i alla fall i relativt obanad terräng för att kunna se lite olika delar av åns lopp.
Samling: För samåkning vid Röken i Simrishamn kl 13.00 eller så möts vi vid Nationalparkens södra parkering vid Knäbäckshusvägen kl 13.30.
Ta med: vänner, fika och vattentåliga grejer.
Arrangör: Naturskyddsföreningen i Österlen Läs mer

LUND / VÄXTER PÅ VINTERN / SANKT LARSOMRÅDET / SÖN 17 NOV KL 10-12.30
Hur känner man igen våra växter under vintern? Fastän löven faller och örterna vissnar finns det mycket att studera. Vi tittar på knoppar och bark på träd och buskar, samt på kvarstående vinterståndare, under ledning av Staffan Nilsson. Vi vandrar runt i S:t Larsparken och ner till Höje å.
Samling: kl 10:00 vid busshållplatsen S:t Lars Trädgårdsgrind.
Ta med: Fika
Arrangör: Lunds Naturskyddsförening Läs mer

LOMMA / HÖSTPROMENAD / SALVIKEN-VIKHÖG / SÖN 17 NOV KL 10.30-13
Nu är det dags för en sen höstpromenad. Promenaden börjar vid Salviken, där vi spanar efter vadare. Via Löddesborgs slott går vi mot strandängarna, där vi fikar.
Samling: Lomma busstation kl 10:00 eller Bjärred centrum kl 10:15. Slutstation P-plats vid infarten till Vikhög kl. 10:30.
Ta med: Fika
Arrangör: Naturskyddsföreningen i Lomma-Bjärred Läs mer

Fler aktiviteter i höst hittar du i vår kalender