Gör-det-själv: Fågelmatare

Foto: Naturskyddsföreningen

Tänk gärna lite extra på fåglarna nu när kyla och snö gör det svårt att hitta mat. Vintertid behöver fåglarna fett för att klara kylan. Genom att mata fåglar får du också möjlighet att titta lite närmare på fåglar som annars kanske mest skymtar på avstånd. Fettrika frön och nötter ger småfåglar energi och större möjlighet att överleva när vintern är tuff. En fågelmatare i form av en klocka, s.k. mesklocka är det perfekta sättet att ge fett och frön till talgoxe, entita, blåmes och andra småfåglar.

Varför göra en mesklocka?
I mesklockan blandas fett med frön, nötter, brödsmulor eller annat gott. Det man ska undvika är ingredienser som innehåller mycket vatten eftersom de fryser och blir hårda när det är minusgrader. Det är själva fettet som binder ihop mesklockans innehåll. Man kan använda olika sorters fett. Till exempel utgånget kokosfett eller margarin går alldeles utmärkt.

En mesklocka är smart av flera anledningar. Den är lätt att göra, drar inte till sig råttor, är lätt att hänga upp, den är snyggare än talgbollar. Dessutom räcker den längre än en fröautomat eftersom småfåglarna får jobba för att nå det begärliga innehållet. Man kan göra den av olika typer av frön, nötter, brödsmulor, mm.

Så här enkelt gör du en mesklocka:

1. Leta rätt på en liten blomkruka, snöre, pinne, fett (margarin, kokosfett eller liknande som blir hårt när det är kallt) frön (fågelfrön eller krossade nötter, brödsmulor t ex.)

2. Smält fettet i kastrullen och blanda i fröblandningen.

3. Knyt snöret på en pinne som både är stopp för krukan och som fåglarna kan hänga på.

4. Häll i blandningen i krukan. Se till att ha en plåt under eftersom lite av fettet rinner ut genom hålet. Ställ den utomhus att stelna. Färdigt!

5. Häng upp mesklockan utanför ett fönster eller annat ställe där du kan se den.

Lycka till och njut av fågelshowen utanför ditt fönster!

Visst du förresten att fåglarna har olika favoritmaträtter? Här kan du se vem som gillar vad:

(Text: Per Bengtson, Naturskyddsföreningen)