Så ordnar du en klädbytardag

Den 6 april är Sveriges största klädbytardag. Privatpersoner, föreningar, bibliotek, företag och skolor är varmt välkomna att fixa en egen klädbytardag. Anpassa klädbytardagen efter era förutsättningar och gör ett litet eller större arrangemang. Vi vill att Sveriges största klädbytardag ska märkas och synas landet runt! Allt för att så många människor som möjligt ska kunna vara med och byta kläder.

Så här gör du om du vill arrangera ett klädbyte

1. Bestäm dig vem du vill arrangera klädbytet med. En kompis, din skolklass, kommunen, din krets (Naturskyddsföreningens lokalavdelning) eller kanske på egen hand?

2. Släng iväg ett mejl till kladbytardagen@naturskyddsforeningen.se och berätta var du vill ordna ditt klädbyte. Du kan också ringa Jessica Andréason, 0739-44 99 10 om du har frågor.

3. Nu är det bara att kicka igång! Boka lokal, planera marknadsföring, fixa bord och galgar. Här hittar du våra bästa tips för att arrangera ett lyckat klädbyte.

4. Beställ gratis affischer, flyers och klädbrickor och annat material. Affisch 2019.

Så här går det till på ett klädbyte

• Du tar med dig fem eller tio fina och fräscha plagg (antalet plagg kan variera lokalt).
  • För varje plagg får du en biljett som du kan byta mot ett nytt plagg.
  • Det är helt gratis.
  • På en del platser ska du lämna in dina plagg innan själva klädbytardagen. Exakt vad som gäller kommer att stå i den lokala informationen.
  • Plagg som ingen väljer skänks till en lokal second hand-butik. Du får inte tillbaka kläderna.

ANMÄLAN
Glöm inte att anmäla om ni planerar ett klädbyte! Mejla er anmälan till: kladbytardagen@naturskyddsforeningen.se

DATUM: Lördag 6 april 2019.

PLATS: Boka en lokal på central plats dit det är möjligt ta sig utan bil.

Om den 6 april inte funkar går det bra att ha klädbytet i nära anslutning till den dagen, fredagen, söndagen eller helgerna före eller efter.

Här kan du hitta närmaste klädbytardag! Fler event läggs upp successivt.