Följ storkarna live

Foto: Emma Ådahl

Det första ägget i kameraboet i Fulltoftahägnet är lagt! De storkar som häckar här är ett nyetablerat par, som fått en extra chans genom Storkprojektet. De är födda i frihet i Polen, men skadade sig och omhändertogs sedan. Hanen har exempelvis fått en liten bit av vänster vinge amputerad. I den skyddade miljön i Fulltoftahägnet kan de dock leva ett gott liv och häcka. Därigenom hjälper de till att bygga upp en svensk storkstam eftersom deras ungar släpps ut i frihet.

>>Här kan du följa dem och vårens äggkläckning live!

Storkprojektets målsättning är en vild och flyttande storkstam. Projektet har pågått sedan 1989 och drivs av Naturskyddsföreningen i Skåne tillsammans med Skånes Ornitologiska Förening. Vi föder upp och släpper ut storkpar och årsungar som ska bygga upp den vilda stammen. Vår ryggrad utgörs av ett stort antal volontärer. Därtill finns en ledningsgrupp, ett arbetsutskott samt en anställd projektledare. Läs mer om Storkprojektet